Het laatste nieuws
Het laatste nieuws
 
 
© Alex van Zaanen+ De voeten van Lester Oey aan het werk.

Extra aandacht voor het voetenwerk

© Alex van Zaanen+ De voeten van Lester Oey aan het werk.

Op de VBO bijscholing van 3 september heeft Frans de Hoog gevraagd of ik tijdens de bijscholing ook nog aandacht wilde besteden aan het voetenwerk in verband met tactiek.

LET OP: De verantwoordelijkheid voor de inhoud en publicatie van dit artikel ligt bij de oorspronkelijke auteur.

Daar was toen helaas geen tijd voor want het onderwerp voetenwerk is zo uitgebreid dat je er makkelijk een hele bijscholing over kan vullen. Ik heb wel beloofd dat ik er iets extra's over wil schrijven want het is een belangrijk onderwerp.

LET OP: Alle situaties zijn beschreven met als uitgangspunt dat we te maken hebben met een rechtshandige speler.

De vuistregels voor het voetenwerk zijn heel simpel

  • 1. sluit je baan voor ruimte voor je tegenstanders
  • 2. volg zoveel mogelijk de lijn binnen je flight corridor
  • 3. je balans bepaalt het risico en dus je looprichting
  • 4. en de meest belangrijke regel schep ruimte en tijd

Hoe ga je dat in de training inbouwen?

Het begint al bij de service, je speler moet de service volgen voor de juiste uitgangspositie. Als je de service door het midden speelt, dan blijf je op de plaats de service staan en afhankelijk van je servicepositie of je nog wat naar achter beweegt. Hoe meer de service naar de buitenlijn gaat, hoe meer je meebeweegt naar dezelfde kant (zie vuistregels 1 en 2). Een service vanuit het linker vak eist meer verplaatsing naar de zijlijn dan een service vanuit het rechter vak (zie vuistregel 2). Niet iedereen zal de logica zien in wat ik net heb geschreven in verband met de vuistregels dus zal ik het een keer verklaren omdat het regelmatig terug zal komen.

De reden waarom je meer met de service mee beweegt als je de service vanuit het linker vak speelt, heeft te maken met de plaats die je open laat (vuistregel 1) op je FH kant, dit is de kant waar het heel eenvoudig is buiten de flight corridor te spelen (vuistregel 2). Op de service vanuit het rechter vak laat je juist de mogelijkheid open om op je ARH te spelen, het is direct in de flight corridor op je meest gevaarlijk wapen en die mogelijkheid wil je niet uitsluiten.

Dus al gelijk bij de service zie je dat het midden van de baan als uitgangspositie iets is uit een sprookjesboek. Of het nu gaat om een service die bewust naar de zijlijn wordt gespeeld of dat het gaat om een tactiek, je volgt de servicelijn.

Ik heb bij schaduwbadminton voetenwerk vaak de oefening gestopt zodra ze hun eerste beweging hadden gemaakt met de vraag waar ging je service heen? De spelers keken me meestal vragend aan wat ik bedoelde. Dat betekent dat spelers helemaal niet met hun gedachte bij het voetenwerk zijn in een tactisch oogpunt, ze gaan gewoon beginnen zonder na te denken over wat je doen. Ze denken dat ze alleen maar patronen moeten lopen. Als je zulke vragen niet stelt, dan stelt de training helemaal niets voor en kan je het net zo goed niet doen want het heeft helemaal geen nut, ik zou het nog sterker willen zeggen je ben bezig fouten in het looppatroon vast te leggen.

Zodra je het basisidee van deze manier van denken hebt dan is bijna al het andere voetenwerk eenvoudig en logisch. Als je schaduwbadminton voetenwerk training wil doen dan doe je er goed aan een aantal tactisch juiste patronen te nemen en die technisch juist uit te voeren. Laat ik er een paar voorbeelden van geven.

In de bijscholing heb ik het gehad over het verminderen van het lopen van hoeken omdat het tegen de vuistregels 1 en 2 in gaat, door rondingen in je looprichting in te brengen bespaar je energie en je gebruikt positioneel badminton om de vuistregels 1 en 2 toe te passen.

Vanuit een positie langs de zijlijn in het achterveld loop je dus achter je shuttle aan richting het net, als je een aanval speelt dan loop je sneller als wanneer je een clear terug speelt. Ook hier geld weer de regel dat je van uit het linker veld meer richting het midden kan lopen als vanuit het rechter veld, gewoon omdat je graag op je ARH wil worden gespeeld als je uit het linker vak van achter komt en omdat het moeilijker en minder mogelijkheden hebt om een snelle shuttle op je FH terug te spelen op een offensieve manier. Als je dus te veel ruimte laat op je FH kant ben je bijna gedwongen in de sterkste kant van je tegenstander te spelen. Vanuit het rechter vak is dat precies omgekeerd daar kan je gerust meer ruimte laten zodat de tegenstander juist op je sterke kant kan spelen.

Als je dat in oefeningen wil omzetten dan zou je het volgende kunnen doen: Korte single service vanuit het linker veld, lob op de FH kant, clear long lijn en iets oplopen naar het midden om ruimte te scheppen op de FH kant, de tegenstander speelt nogmaals op de FH kant, long lijn smash met rechtdoor oploop voetenwerk, cross verdediging van de tegenstander, de recht door oploop nu afbuigen naar je BH kant voor een drive slag long line op de FH kant van de tegenstander.

De slagen die je speelt zijn altijd afhankelijk van de balans die je hebt op het slagmoment. Je balans kan je sterk beïnvloeden door goede core stability training te doen (zie het artikel van Roel van Heuckelom). Hoe beter de balans hoe hoger je eventueel kan springen en hoe meer risico je kan nemen met het kiezen van je slag en de plaats waarheen je die slaat. Als je uit balans bent op je ARH en je springt hoog om een cross smash te spelen dan heb je een combinatie gemaakt van alle fouten die er denkbaar zijn.

Als je nadenkt over het scheppen van ruimte en tijd op de baan in je voetenwerk dan kan je dat doen door op de eerste plaats je baan dicht te houden en zo veel mogelijk de perfecte positie ten opzichte van je flight corridor in te nemen. Dan wordt het ook eenvoudig je voor te stellen dat je zoveel mogelijk je linker been gebruikt in het uitstappen naar je BH, we doen het al in de verdediging in het middenveld op je BH kant maar nog veel te weinig in de shuttles die relatief dicht langs het lichaam worden gespeelt. Het gebruiken van de linker been beschermd de FH kant in snelle aanvals situaties. Op de training van het voetenwerk zal dus veel meer linkerbeen voetenwerk moeten worden ingebouwd op slagen die zich 1 stap van het lichaam bevinden en al helemaal bij het gebruik van drive slagen.

Als trainers niet helemaal willen afstappen van de traditionele schaduwbadminton voetenwerk dan zou dit type voetenwerk nog wel enig nut kunnen hebben als de focus zou komen te liggen om het ritme in het voetenwerk, dus snel naar een shuttle toe bewegen en rustig terug naar de uitgangspositie voor de volgende snelle beweging naar de shuttle.

Een ander ding waar veel aandacht aan zou moeten worden besteed is de rapid deceleration in het voetenwerk, spelers kunnen niet vroeg genoeg beginnen met het aandacht te besteden aan deze techniek van terugkeren uit elke hoek terug naar je uitgangs positie. Tot de U13 zullen de spelers geen kracht genoeg hebben dit juist uit te voeren maar het is wel belangrijk de techniek al te leren. Rapid deceleration is het weerstand bieden aan het neerkomen in de laatste stap of sprong in een hoek. Ook hier nemen we de ARH situatie als voorbeeld, omdat er in deze hoek veel techniek komt kijken bij de juiste uitvoering van de rapid deceleration. Als je kijkt naar het voetenwerk in de ARH dan zie je dat spelers door de manier waarop ze landen heel veel tijd verliezen. Het de landing is vaal heel erg inefficiënt door een diepe doorzakking op het linker been moet je extra compenseren met je boven lichaam wat dus een cirkel beweging moet maken om weer in balans te komen.

In rapid deceleration ga je het inzakken direct tegen werken waardoor het doorzakken tot het minimum wordt beperkt je boven lichaam blijft goed in balans en er is een enorme tijds winst te behalen.

Zelf heb ik heel veel moeite standaard voetenwerk oefeningen als oefenstof te geven ondanks dat je veel situaties naar een bepaalde basis kan terug leiden is het voetenwerk voor iedereen persoonlijk en zal je dus al heel snel moeten gaan nadenken als trainer wat het beste is voor de enkele speler. Een meisje van 13 die 1.85 M is laat je geen drie passen voetenwerk doen als ze het makkelijk in twee af kan. Het argument dat ze niet in balans is met twee passen en dat ze er daarom drie moet doen doet niet ter zake, want dat is logisch op die leeftijd daar het nog voor een groot deel aan kracht ontbreekt. Kracht is iets wat alle spelers krijgen en het is dus alleen maar een kwestie van tijd voor het twee stappen voetenwerk perfect is voor zo'n meisje, in de tussentijd kan je werken aan de techniek van het voetenwerk en de tactiek waarin ze deze het best kan gebruiken. De les is: ga een speler niet iets aanleren wat ze na twee of drie jaar weer moeten afleren, denk verder dan vandaag met jeugdspelers, zorg er voor dat je een beeld in je hoofd hebt van hoe je speler er uit zou moeten zien als U17-U19 speler en niet als U13.

Net als in alles dat met tactiek te maken heeft moet je met voetenwerk ook buiten de box denken als je vooruit wil komen als trainer, dat is waar ze in Denemarken heel erg goed in zijn en het is iets wat we in Nederland nog moeten leren.

Ron Daniëls

door

via Ron Daniëls

Schrijf je in voor de nieuwsbrief!

Je ontvangt enkele keren per jaar een speciale update!

Over de auteur: Ron Daniëls

Je zou denken dat hij alleen hard kan schreeuwen, maar Ron weet vaak de juiste snaar te raken. Misschien daarom wel bekend en berucht tegelijk?

vorig artikel

Ted's Column (week 37)

6 jaar geleden

volgend artikel

Prachtige overwinning voor BC Amersfoort

6 jaar geleden

Wat vind jij? Er zijn al 3 waarderingen!

Reacties

+

› lees onze huisregels

Over de auteur: Ron Daniëls

Je zou denken dat hij alleen hard kan schreeuwen, maar Ron weet vaak de juiste snaar te raken. Misschien daarom wel bekend en berucht tegelijk?

TEST

Meer nieuws