Het laatste nieuws
Het laatste nieuws
 
 

Langzamer bewegen voor meer snelheid

Door een aantal eenvoudige oefeningen achter elkaar te zetten kan je veel economischer gaan lopen over de baan.

LET OP: De verantwoordelijkheid voor de inhoud en publicatie van dit artikel ligt bij de oorspronkelijke auteur.

Net als alle andere onderdelen in badminton heeft voetenwerk ook alles te maken met tactiek.

Start met een oefening waarbij je twee spelers tegenover elkaar zet en ze elke keer naar de volgende hoek laat slaan met de klok mee. De spelers gaan nu vierkantjes lopen om al naar de volgende hoek toe te gaan en volgen hiermee de shuttle. Je kunt het gebruiken om de spelers slagvastheid te geven. Ze mogen geen fouten maken en in werkelijkheid zou deze oefening minuten lang door moeten kunnen gaan zonder dat de rally stopt.

Je kunt de oefening moeilijker maken door meer koppels op een baan te hebben staan. Met vier spelers tegelijk op een baan is het makkelijk, maar als er nog vier bij komen heb je een zeer moeilijke oefening waar niemand fouten mag maken anders gaat het mis.

  • 1. Je kunt er ook nog eens competitie in brengen door met 8 spelers te beginnen en de eerste 3 koppels te laten uitvallen als ze fouten maken. Bij het laatste koppel dat over is gaat het om de persoonlijke fout die je uitschakelt en dus een winnaar aanwijst.
  • 2. Je kunt ook tijdens de oefening de richting veranderen naar tegen de klok in. Je zult dan direct zien dat ze fouten gaan maken.
  • 3. Geef een van de spelers de mogelijkheid een hoek over te slaan. Als je met twee spelers op een baan staat, is dit helemaal geen probleem. Met vier spelers is het iets leuker als je het andere paar de opdracht geeft minstens een hoek voor te blijven op de spelers die een hoek kunnen overslaan.
  • 4. (Alleen voor twee spelers op een baan.) Geef een speler de mogelijkheid een hoek over te slaan terwijl de ander MOET vasthouden aan het spelen in de volgende hoek. Je laat natuurlijk de spelers ook wisselen.
  • 5.(Alleen voor twee spelers op een baan.) Geef beide spelers de mogelijkheid een hoek over te slaan.

Op dit moment is het voetenwerk veranderd van het lopen van vierkantjes naar het volgen van de shuttle op crossslagen en dus komt het midden van het veld meer in het plaatje. De oefeningen van het in de volgende hoek spelen met de klok mee en er tegen in gebruik ik vaak als warming up. En de oefening waar er een hoek kan worden overgeslagen als een iets moeilijkere variant.

De volgende stap is de spelers heel langzaam uit een hoek te laten vertrekken, zodat er een duidelijke open hoek ontstaat. Je speelt bijvoorbeeld een ARH clear en je beweegt maar een of twee passen richting het midden van het linker veld. Je laat nu dus de FH net hoek open. De tegenstander moet deze hoek herkennen en er in spelen. Dit soort training bevordert het bewegen over de baan in verschillende tempo's. Snel naar de shuttle en langzaam terug uit de hoek waar je net bent geweest.

Je zult zien dat de meeste spelers de lange looprichting hoek vrij laten. Dat is ook logisch want het is wel de hoek het verste weg, maar het is relatief eenvoudig te belopen en het laat vaak bij de tegenstander een groot gedeelte van het veld open. Wat het moeilijkst is en ook het meest vermoeiend is het starten, stoppen en van richting veranderen. Dus dat is de volgende stap in de oefenstof. Nu geef je de spelers opdracht in de meest open hoek te spelen maar er moet wel een richtingsverandering in zitten. Spelers die nu nog steeds als een gek naar het midden van de baan rennen, die hebben een probleem want er zijn vier hoeken open voor een richtingsverandering. Het zijn wel relatief kleine afstanden maar door het starten, stoppen en van richting veranderen verbruiken deze spelers veel teveel energie en lopen zij de hele wedstrijd achter de feiten aan.

Wat gebeurt er met de speler die langzaam uit zijn hoek terug komt en NIET naar het midden van de baan sprint, maar rustig achter de shuttle aan wandelt? Deze sluit uit dat hij de shuttle terug krijgt in de hoek waar hij net vandaan kwam en als dit wel zou gebeuren dan kost het geen energie. De hoek rechtdoor heeft geen richtingsverandering meer en kost dus ook geen energie. Een cross clear is de meest voor de hand liggende optie voor de tegenstander, maar dat laat zijn eigen baan heel erg open voor een aanval. De cross drop wordt de meest voor de hand liggende slag en daar is bijna geen richtingsverandering voor nodig. Enkel en alleen nog een lichte buiging van de looplijn. Er is rust in het spel gekomen er wordt meer verstandig om gegaan met de beschikbare energie en het spel is meer voorspelbaar geworden.

De manier waarop je over de baan beweegt, is in hoge mate bepalend hoe je tactiek er uit gaat zien. Als trainer kan je met dit gegeven eindeloos combinaties maken voor oefeningen.

door

Schrijf je in voor de nieuwsbrief!

Je ontvangt enkele keren per jaar een speciale update!

Over de auteur: Ron Daniëls

Je zou denken dat hij alleen hard kan schreeuwen, maar Ron weet vaak de juiste snaar te raken. Misschien daarom wel bekend en berucht tegelijk?

Wat vind jij? Er is 1 waardering.

Reacties

+

› lees onze huisregels

Over de auteur: Ron Daniëls

Je zou denken dat hij alleen hard kan schreeuwen, maar Ron weet vaak de juiste snaar te raken. Misschien daarom wel bekend en berucht tegelijk?

TEST

Meer nieuws