Het laatste nieuws
Het laatste nieuws
 
 
© sxc.hu

Krachttraining voor badminton

© sxc.hu+

Er zijn bij badmintonline.nl wat verzoeken binnengekomen voor een stuk over krachttraining voor badminton.

LET OP: De verantwoordelijkheid voor de inhoud en publicatie van dit artikel ligt bij de oorspronkelijke auteur.

Ik ben zeker geen specialist op dit gebied maar heb wel een berg ervaring en een mening van wat ik goed en slecht vind.

Er is wat mij betreft een aantal grondregels waar trainers zich aan zouden moeten houden als je krachttraining wil doen met je badmintonspelers. En om die regels te begrijpen moet je eerst een overzicht maken wat je met krachttraining bedoelt.

De meeste mensen hebben het beeld dat krachttraining ijzer tillen is in een krachthonk, maar er bestaan ook krachttraining programma's waar je enkel en alleen je eigen gewicht gebruikt of werkt met lichte gewichten zoals verzwaarde ballen. Ook cirkeltraining heeft veel krachttraining elementen in zich. Als je deze verschillende vormen van krachttraining voor ogen heb kan je ook tot wat regels komen.

  • Regel 1 is wat mij betreft dat het verboden is krachttraining te doen met jeugdspelers waarbij er in een krachthonk wordt gewerkt en ijzer wordt getild met armen of benen.
  • Regel 2 is dat dit ook voor senioren niet de beste vorm van training is voor badmintonspelers.
  • Regel 3 is wat mij betreft krachttraining nooit wordt los gezien van core stability training en dat het dus altijd vrijstaand gedaan moet worden.

Hierbij enkele redenen waarom ik dit vind. Bij jeugdtraining (tot U19) moet de techniek voorop staan en krachttraining past daar niet in. Sterker nog krachttraining gaat ten koste van de motoriek, timing en coördinatie. Al zou je er winst mee kunnen halen (wat ik zeer betwijfel) dan is deze vrijwel niet in verhouding tot de winst die je zou halen als de deze tijd zou besteden aan extra haltraining. Kracht is een compensatie voor het gebrek aan techniek en in mijn ogen een verkeerde investering.

De krachttraining waar ik het over heb hierboven is dan ook de krachttraining in het krachthonk. Het gaat hier om gefixeerde situaties die spieren in een bepaalde richting op een bepaalde manier sterker maken, deze vaste bewegingen komen in onze sport niet vaak voor op deze manier uitgevoerd. Wij hebben een veel dynamischere manier van spelen.

Veel spelers over de hele wereld doen krachttraining en er zijn spelers en coaches die er bij zweren, maar voor mij ontbreekt het bewijs en nog veel meer de argumentatie om het te doen.

Er zijn goede en logisch argumenten om het niet te doen en deze worden vaak over het hoofd gezien. De wet dat iedereen het doen en ik dus ook maar is meer gangbaar dan het in twijfel trekken. Ik zie spelers gewrichten buigen en belasten op een manier die in onze sport nooit voorkomt. Zoals kikkersprongtraining, dit is totaal onzinnig en onverantwoord.

Ik zie spelers sprongtraining doen zonder dat ze zich afvragen waarom ze springen en hoe vaak het voor komt in een wedstrijd. Een singlespeler springt als hij een erg steile smash wil spelen en dan nog het liefst als een smash waar je mee scoort anders verlies je veel te veel tijd op je voetenwerk. (Als je in de lucht hangt kan je niet lopen.) In een dubbel is dat iets anders, daar heb je een partner die de baan afdekt als jij springt, dus is jouw loopbeweging niet zo belangrijk als je een jumpsmash slaat.

Over het algemeen wordt er niet veel nagedacht over het hoe en waarom van een training. Spelers doen gewoon wat de trainer zegt, want die zal het wel weten. Het is gevaarlijk om zo te denken en als je als ouder ziet dat je kind zulke dingen moet doen dan moet je minimaal aan de trainer vragen wat het doel is van deze training. Als de trainer niet met een waterdichte verklaring kan komen dan zou ik het mijn kinderen niet laten doen.

Okay, nu heb ik de krachttraining tot het bot afgebroken. Voor velen zal mijn manier van denken iets zijn wat ze nog niet hebben gehoord en anderen zullen zeggen: zo heb ik er nog niet naar gekeken. Weer andere zullen het helemaal niet met me eens zijn en ook dat mag, maar geef me dan wel een goede en overtuigende verklaring waarom ik het bij het verkeerde eind heb.

Nu kom ik op deel twee van dit schrijven. Is alle krachttraining slecht? Nee, is daarop mijn antwoord en ik doe het zelf ook met mijn spelers maar deze krachttraining gaat altijd gepaard met vrije bewegingen, lichte of geen gewichten en heeft als onderliggende doelstelling de core stability te verbeteren. Daarbij probeer ik ook nog eens zo veel mogelijk de bestaande situaties in het badminton na te bootsen. Als de oefening niet bestaat dan bedenk ik hem en werk hem verder uit. Veel core stability / krachttraining komt uit andere sporten en heb ik ze alleen toegespitst op onze sport. Met dit soort training kan je wel beginnen met jeugd spelers als extra training maar ook hier ben ik nog voorzichtig en hou ik U17 als richtlijn aan. Alles onder die leeftijd moet aan techniek werken en wachten tot het lichaam klaar is voor de krachttraining. Het is voor mij veel belangrijker dat spelers zich goed bewegen en niet verkeerd voetenwerk opvangen met kracht.

door

Schrijf je in voor de nieuwsbrief!

Je ontvangt enkele keren per jaar een speciale update!

Over de auteur: Ron Daniëls

Je zou denken dat hij alleen hard kan schreeuwen, maar Ron weet vaak de juiste snaar te raken. Misschien daarom wel bekend en berucht tegelijk?

Wat vind jij? Er zijn al 13 waarderingen!

Reacties

+

› lees onze huisregels

Over de auteur: Ron Daniëls

Je zou denken dat hij alleen hard kan schreeuwen, maar Ron weet vaak de juiste snaar te raken. Misschien daarom wel bekend en berucht tegelijk?

TEST

Meer nieuws