Het laatste nieuws
Het laatste nieuws
 
 

Ken je deze spelers al?

© Feng Groothuijse

Feng Groothuijse vanuit Oro vindt...

© Feng Groothuijse+

Ik heb veel training op Oro gehad en er zijn een paar dingen die mij echt opvallen. Er zijn bepaalde dingen die ik hier hoor en leer die ik nog niet in Nederland gehoord heb of heb geleerd.

Bijvoorbeeld de recovery step: deze kun je bijvoorbeeld gebruiken wanneer je naar het net uitstapt om een shuttle te pakken. Als je de stap naar het net hebt gedaan, doe je een soort hink terug, waarbij je er voor zorgt dat je upper-body hoog blijft. Hierdoor buig je niet door nadat je de shuttle hebt geslagen en kan je sneller en makkelijker uit het voorveld komen.

Voorspelbaar badminton en tactiektrainingen

Hier gaan veel oefeningen gepaard met tactiektraining. Bij elke oefening die we doen kijken we naar waarom we deze oefening doen. Wat heeft het voor zin om de shuttle naar die hoek te slaan? Wat voor bal verwacht je terug? En hoe kan je daar je voetenwerk op aanpassen. Als je goed nadenkt dat de tegenstander onder druk altijd met de hand mee slaat, heb je al 1 of 2 hoeken minder om te dekken.

Op de trainingen in Nederland denken we zelden over tactiek na tijdens de oefeningen. Als we het hebben over tactiek dan is dat alleen wanneer je een oefenwedstrijdje speelt en de trainer je soms onderbreekt, maar nooit tijdens de oefeningen. In Nederland doen we veel oefeningen die tactisch vaak onrealistisch zijn. Dan loop je op shuttles die je NOOIT in die hoek zou krijgen, nadat je een bepaalde bal hebt geslagen.

Doordat we hier veel dingen heel tactisch bekijken, hebben we vaak discussies en dit neemt soms veel tijd in beslag maar dat vind ik helemaal niet erg. Ik wil liever weten waarom het beter is om in die hoek te slaan en wat ik dan terug kan verwachten dan dat ik gewoon maar een oefening draai. Dit komt namelijk veel beter van pas in de wedstrijd.

Er zijn bepaalde situaties wanneer je op een bepaalde manier de shuttle naar de tegenstander slaat je deze altijd op dezelfde manier zou terug kunnen verwachten. Dit is voorspelbaar badminton en hierdoor kan je, nadat je dus de shuttle hebt geslagen, meteen naar de hoek gaan waar de shuttle gaat komen.

Bijvoorbeeld een drive-situatie: je speelt een gewone drive op de backhand van de tegenstander. De tegenstander kan de drive cross of rechtdoor spelen, maar wanneer je een snelle drive naar de backhand van de tegenstander slaat, krijg je altijd een rechtdoor drive terug. Dus kan je, nadat je zelf een backhand drive hebt gespeeld, meteen je voorhand grip pakken en op de rechtdoor drive van je tegenstander gaan staan en deze afmaken. De tegenstander zou namelijk altijd met de hand mee spelen.

We zijn ook veel bezig geweest met het voetenwerk. Iemand ontvangt de shuttle in het achterveld in een hoek, maar wanneer je er voor zorgt dat je meteen in de lijn van de shuttle loopt, is het veel makkelijker om de shuttle te onderscheppen en zelfs onder druk aan te vallen. Hierdoor is het veel makkelijker om het veld te belopen en onder druk uit te komen.

Een ding dat we iedere dag naast de baantraining doen is core stability training. We doen dit omdat het heel belangrijk is om fysiek sterk te zijn met deze zware trainingen. Hierdoor voorkom je blessures. We doen het op verschillende manieren, deze core stability training. We zitten bijvoorbeeld op een grote bal en raken de grond niet aan. Je moet jezelf in evenwicht houden. Of we doen oefeningen op een grote zachte mat voor onze enkels. We staan dan op één been en gooien ballen naar elkaar toe. Of we planken, met onze voeten op een bank of een grote mat en moeten 3 shuttles recht zetten. Dit is erg zwaar. Na deze trainingen heb ik heel veel spierpijn en hierdoor zie je dat er nog veel winst uit deze trainingen te halen valt!

Deze essentiële dingen leer ik in Oro. Voor mij zeer leerzaam.

door

via Feng Groothuijse

Schrijf je in voor de nieuwsbrief!

Je ontvangt enkele keren per jaar een speciale update!

Wat vind jij? Er zijn al 12 waarderingen!

Reacties

+

› lees onze huisregels

Meer nieuws