Het laatste nieuws
Het laatste nieuws
 
 
© Badminton Nederland

Badminton Nederland op zoek naar eigen bestaansrecht

© Badminton Nederland+

Kijk naar de Badminton Nederland roadshow. Het is een teken aan de wand dat de bestuurders van Badminton Nederland zelf ook niet meer helemaal weten wat er moet gebeuren.

Nu wil ik als lid en tevens afgevaardigde van Badminton Nederland ook wel een duit in het zakje doen. Ik zal een voorstel doen.

Weg met de betaalde overhead!

Zelf ben ik ontevreden over het feit dat een groot deel van de door mijn betaalde contributie via individuele, team- en verenigingsbijdrage aan Badminton Nederland wordt opgeslokt door betaalde overhead.

De definitie die ik aan betaalde overhead geef is de volgende: betaalde activiteiten waarvan de output geen directe promotie van het badminton zijn. Een aantal voorbeelden hiervan zijn: het huren van een bedrijfspand, het voeren van de financiële en ledenadministratie, leiding geven aan de organisatie, onderhouden van de ICT-systemen, aanvragen van subsidies, voorbereiden van jaar- en bondsvergadering, netwerken, ... Om de definitie van betaalde overhead beter aan te geven zal ik ook een aantal voorbeelden van activiteiten geven van wat ik geen betaalde overhead vind (dus wat directe promotie van het badminton is): trainersopleidingen verzorgen, trainingen aanbieden aan de (nationale) jeugd- en seniorenselecties, persberichten schrijven, promofilmpjes maken, informatie over badminton op de website zetten, nationale jeugd- en seniorentoernooien (mede) organiseren, internationale wedstrijden/toernooien (mede) organiseren, competities (mede) organiseren, ...

55 cent van elke euro bondscontributie naar 'organisatie'

Nu zeg ik dat een groot deel van de contributie van mij wordt opgeslokt door betaalde overhead, maar hoe groot is dit deel dan? Ik heb de jaarrekening van 2012 erbij gepakt, zodat er een grove schatting kan worden gemaakt: de totale lasten in 2012 bedroegen 2.840.749 euro. Van deze 2.840.739 euro, werd er 1.579.399 euro besteed aan betaalde overhead. Dat is dus ongeveer 55% van de totale lasten.

Dit betekent dat er iedere euro aan contributie-inkomsten, er 55 cent aan de strijkstok blijft hangen: 55% van het door jouw betaalde contributie verdwijnt in activiteiten die niet het badminton promoten.

Jullie zullen jullie wel afvragen hoe ik aan de 1.579.399 euro ben gekomen. Dat is de optelsom van de volgende lasten: 137.474 euro personeelskosten S en I (ik weet niet eens wat S en I is), 585.892 euro personeelskosten algemeen, 16.673 euro reis-, verblijf- en overige kosten personeel algemeen, 40.247 euro materiële kosten, 245.393 euro diensten derden, 21.449 euro afschrijvingen, 164.885 euro huisvestingkosten, 312.358 euro organisatiekosten en 55.028 aan overige kosten. Als je het niet gelooft, kan je het zelf narekenen (kolom 'realisatie 2012'). (link)

Overhead heb je nodig, zodat de activiteiten die het badminton promoten georganiseerd kunnen worden. Daar ben ik mij van bewust. Alleen ik stel voor dat een vrijwillig bestuur met ondersteuning van commissies voor deze overhead gaat zorgen. Dit zodat het aandeel van de betaalde overhead richting de 0% van de totale lasten gaat. Het zou betekenen dat alle contributie inkomsten direct worden besteed aan de promotie van badminton; van iedere euro contributie, gaat er ook daadwerkelijk iedere euro naar de promotie van badminton. Ik zou dan heel blij worden, en ik denk vele leden met mij.

Waarom wordt dit niet al gedaan, kun je je afvragen.

Het antwoord op deze vraag is niet zo heel moeilijk. De hoeveelheid overhead taken die er op dit moment zijn is van een dermate omvang dat een vrijwillig bestuur met ondersteuning van commissies deze onmogelijk zou kunnen uitvoeren. Dit komt omdat Badminton Nederland een vrij omvangrijke organisatie: er zijn zo heb ik gekeken 15 werknemers (website Badminton Nederland), die op twee locaties werken: Nieuwegein en Papendal, zes commissie met ieder hun eigen takenpakket, drie nationale jeugd selecties, een nationale selectie, 32 afgevaardigden, zeven badminton academies, elf badmintonscholen en zeven regio's. Al deze actoren hebben informatie, aansturing en of geld nodig; overhead.

Om te stoppen met de betaalde overhead (het in dienst hebben van personeel dat de overhead taken uitvoert) zal er in moeten worden gegrepen: de aansturing van de gehele organisatie moet worden versimpeld, zodat het bestuur met ondersteuning van commissies de overhead kan verzorgen. Versimpelen doe je door te snijden in de hoeveelheid uit te voeren taken en door de taken uit te besteden aan een private en of non-private organisatie.

Een idee: ontsla alle medewerkers en huur eventueel mensen in die je nodig acht. Het betekent dat je als organisatie geen mensen meer in dienst hebt, waardoor er geen aansturing meer nodig is van het personeel en je hoeft ze ook niet meer te betalen. De overhead die komt kijken wanneer je iemand inhuurt is minimaal: alleen een factuur van deze persoon hoeft te worden betaald. En dit is wat een penningmeester (vrijwilliger in het bestuur) prima zou kunnen doen. Bijkomend voordeel is dat je aan niemand meer voor een langere periode vast zit. Een ander voordeel kan zijn is dat je steeds professionals in kan huren; mensen die vaker een bepaalde taak met succes hebben uitgevoerd.

Een ander idee: organiseer zelf geen activiteiten meer: geen NK, NJK, NVK, YDO, YDI, beker, trainersopleidingen, competitie, trainingen nationale jeugd en senioren selecties, ... Zoek een partner/partners (privaat of non-privaat), die deze activiteiten willen uitvoeren. En geef deze partners voor het uitvoeren van een taak een vastgestelde financiële bijdrage. Misschien dat je ook aan een aanbesteding kan doen, wanneer er vanuit meerdere kanten interesse is om een bepaalde activiteit uit te voeren. Zo zou je het concurrentiemechanisme 'markt' in je voordeel kunnen gebruiken, waardoor de prijs/kwaliteit verhouding wordt geoptimaliseerd.

Een laatste idee is dat je zoveel mogelijk transparant gaat opereren, waardoor je kunt snijden in de gehele informatievoorziening naar alle actoren: alle contracten die Badminton Nederland sluit worden online gezet, vragen aan Badminton Nederland kunnen alleen via een online forum worden gesteld (antwoorden zullen ook op dit forum verschijnen) en er wordt gestopt met een Jaar- en een Bondsvergadering; er worden twee Algemene Leden Vergaderingen gehouden, waarbij dus elk lid van Badminton Nederland voor is uitgenodigd.

Misschien is het een droom van mij dat er geen contributiegeld meer wordt besteed aan het uitvoeren van overhead taken bij zo'n omvangrijke organisatie als Badminton Nederland. Maar anderzijds denk ik ook, waarom kan het wel bij een normale badmintonvereniging en niet bij een vereniging als Badminton Nederland?

door

via Harm van Schaik

Schrijf je in voor de nieuwsbrief!

Je ontvangt enkele keren per jaar een speciale update!

vorig artikel

Slotermeer bekwaamt zich in het vreten van kilometers

4 jaar geleden

volgend artikel

Oranje-dubbels naar finales in Italië

4 jaar geleden

Wat vind jij? Er zijn al 3 waarderingen!

Reacties

+

› lees onze huisregels

Meer nieuws