Het laatste nieuws
Het laatste nieuws
 
 
© Badminton Nederland

Hoe bereidt Jorrit de Ruiter zich voor op het WK?

© Badminton Nederland+

De eerste twee van de zes weken lange WK-voorbereiding zitten erop. Waar de eerste week een "middle hard week" was, stond afgelopen week een "HARD" week op het trainingsschema.

Dat betekent op de baan lange oefeningen, vaak uitgevoerd in een twee-tegen-een vorm, veel herhalingen op de krachttrainingen, lange spinning sessies en een multiprogramma op de dinsdag en vrijdag waar ik (bij het zien van het schema) niet vrolijk van werd.

Voor degenen die willen weten hoe een training er uit kan zien en die geïnteresseerd zijn in een technisch verhaal zal ik de multi shuttle training van dinsdag hieronder een keer uitleggen.

Als ik binnen kom in de hal begin ik de rijen shuttles te leggen. Al snel kom ik erachter dat ik aan één volle doos shuttles niet genoeg heb. Ik maak heel veel rijen voor de volgende oefeningen: 3 x 20 shuttles: bedoeld voor de warming-up. De aangever slaat shuttles aan over de hele lengte/breedte van het veld op een uiteraard vrij rustig tempo.

Ronde 1

24 shuttles: hoge lob, smash rechtuit het liefste in de tramrails, doorlopen naar het voorveld om de volgende shuttles af te maken, diagonaal naar achteren waar ik weer een hoge lob krijg, smash, rechtuit naar voren en afmaken aan het net. Dat is één rondje en dat zes keer achter elkaar.

24 shuttles: Ik ben de voorveldspeler in het dubbelspel. Ik krijg één zachte slag in het midden, schuif uit naar mijn forehand kant om mijn eigen helft te dekken, waarna de aangever nog eens twee vlakke of zachte ballen aangeeft. Dit doe ik 4x op mijn forehand kant en 4x op mijn backhand kant.

25 shuttles: Ik ben de achterveldspeler in het (gemengd)dubbel. Ik word veel aangespeeld in het achterveld en half veld en moet met veel variatie in mijn slagen de shuttles over het net slaan. Daarbij is een aandachtspunt dat ik na een slag uit het achterveld zo snel mogelijk het 'gat' dicht naar het half veld. Dit is belangrijk in de dubbelspelen omdat er zo weinig mogelijk ruimte moet ontstaan tussen de voorveld en de achterveld speler. Je houdt het spel compact.

25 shuttles: Ik word over het hele veld gestuurd en ben constant in de verdediging en de shuttle 'aan het halen'. Heel veel wenden en keren, heel veel van voor naar achter en van links naar rechts. Een doodvermoeiende oefening waarna je hartslag haast maximaal is.

18 shuttles: Ik ben de service ontvangende speler. Ga klaar staan op de servicelijn en krijg een flickservice die ik smash, vervolgens geeft de aangever mij een snelle half veld bal die ik vlak over het net sla met veel snelheid (drive), om vervolgens de derde bal af te maken aan het net.

16 shuttles: Half veld 'side to side jumps'. De aangever geeft steeds links en daarna rechts half hoge shuttles aan waar ik in moet springen en ze zo hard mogelijk de grond in moet meppen, het liefst met de nodige variatie (crosskort smashes en rechtuit in de tramrails).

25 shuttles: Zonder voorveld en zonder achterveld word ik steeds in vaste volgorde van links naar rechts gestuurd. Alle slagen moeten zo aanvallend mogelijk over het net, veelal door middel van 'tegenhoudende, zachte slagen'. Het tempo ligt hoog en in combinatie met de vorige oefening is deze zeer zwaar.

Lees de rest van dit artikel op de website van Jorrit de Ruiter.

door

via Jorrit de Ruiter

Schrijf je in voor de nieuwsbrief!

Je ontvangt enkele keren per jaar een speciale update!

vorig artikel

Jeugdclinics tijdens Yonex Dutch Open, meld je nu aan!

3 jaar geleden

volgend artikel

Wat is dit badmintonkamp leuk!

3 jaar geleden

Wat vind jij? Er zijn al 9 waarderingen!

Reacties

+

› lees onze huisregels

Meer nieuws