Het laatste nieuws
Het laatste nieuws
 
 
© Mariver Sports / badmintonline

Richard Verschuren: de dubbelgekraagde badmintonimporteur uit Breda

© Mariver Sports / badmintonline+

Mariver Sports is het bedrijf van Richard Verschuren. Een man die, net als Lotte Jonathans en haar dubbelganger Ember Hendrikse, met het kraagje omhoog speelt. Bewust. Vrijwillig. Het kan.

Wat iemand ertoe beweegt om dat kraagje omhoog te doen (én te houden!) is voor ons voldoende reden om iets meer te willen weten over deze voormalige TU Delft student en zijn F-activiteiten.

Fleet

Middels zijn bedrijf importeert Verschuren badmintonartikelen van het inmiddels overal zichtbare Fleet-merk. De missie van Mariver startte na een aantal jaren weg te zijn geweest uit het badminton. Er was bij Verschuren verbazing over de - volgens hem - toegenomen kosten in de badmintonsport. In het visiedocument van zijn nieuwe avontuur schrijft hij: "[De] omliggende samenleving wordt gekenmerkt door bezuinigingen, tekorten en een toenemend aantal mensen in financiële problemen."

Carlton Sports heeft het 'vlaggetje', Yonex de twee bolletjes en driehoekjes en Fleet heeft de kunstig vormgegeven F. Waarom wil Verschuren die F in de markt zetten? "Een ruim toegankelijk assortiment van goed ontworpen en kwalitatieve badmintonartikelen aanbieden tegen zo laag mogelijke consumentenprijzen, zodat zo veel mogelijk mensen ze kunnen betalen en onze wederverkopers een maatschappelijk verantwoorde marge behouden." Tot zover nog geen unieke positionering t.o.v. de gevestigde merken, zou je denken.

Verschuren, die aantoont dat je ook het kraagje van je trainingsjack heel goed omhoog kunt doen, stelt - voor zichzelf - vast dat grote marktpartijen de badmintonmarkt voorzien van producten. Opvallend daarbij is zijn observatie dat er "goede, vaak kortstondige, initiatieven van tijd tot tijd komen en helaas ook weer gaan." Welke dat zijn, blijft onduidelijk.

Dat staat tegelijkertijd in schril contrast met nogal wat praktijkvoorbeelden. Zoals de jarenlange sponsorsamenwerking tussen Duinwijck en Yonex. Het tandem Carlton en Amersfoort is eveneens allerminst een eendagsvlieg. Zichtbaar en duurzaam. Toch vraagt hij zich af: "Hoe zorgen we dat we niet alleen een marktpartij voor lange termijn zijn, maar ook vasthouden aan onze eigen idealen?" Het voelt wat vreemd aan: waarom zouden deze twee ambities elkaar tegenwerken? Verschuren legt uit.

Voor het verwerven van marktaandeel voor het merk Fleet is er een aantal pijlers. Zo worden niet álle producten uit het assortiment van de Maleisische fabrikant geïntroduceerd in Nederland. "Wij laten alle producten in de collectie testen door spelers van diverse niveaus. Uiteindelijk komen we samen tot de collectie voor Nederland en België." Ook het aantal jaren dat een bepaald product leverbaar (in het geval van teamkleding) en de maatvoering en wasvoorschriften zijn belangrijk.

Zichtbaarheid in de markt

Ronald Wetzel van MR Badminton begon ooit met de kubusvormige 'poefjes'. Richard Verschuren komt met de zitzak als gimmick om zichtbaarheid te scheppen. Een gepersonaliseerde shuttlekoker is op geen enkele manier een innovatie, maar de Secure MyTube kokers zijn opnieuw een laagdrempelig marketing vehikel voor de Bredanaar. Het hele Badcoach Summercamp 2014 aankleden met de 25.000 foto's van René Lagerwaard: slim. De sponsoring (en opstart) van Badmintonschool Rotterdam is ook weer een vergroting van de zichtbaarheid.

Waarmee Verschuren de potentie voor een breekijzer in handen lijkt te hebben is het concept van evenementconsignatie. Hij licht toe: "In overleg met onze dealer brengen wij bij aanvang van een evenement (bijvoorbeeld een toernooi) onze promotieaanhanger. Deze promotieaanhanger bevat naast een groot assortiment Fleet producten onze verkoopstand en vier beachvlaggen. Aan het einde van het evenement wordt de promotieaanhanger weer opgehaald en ontvangt onze dealer 15% van de dagomzet." De talloze succesvoorbeelden ontbreken nog, maar voor toernooiorganisaties kan het een extra aankleding van het evenement mogelijk maken.

Wat sportzaken en webshops die regelmatig stands uitbaten zoals BadmintonPlanet.nl hiervan vinden, laat zich misschien wel raden. Voorlopig zijn de grote merken bij de broers Pascal en Robert Spoelder vertegenwoordigd en ontbreekt Fleet in alle toonaarden.

Maximumprijzen

Een van de belangrijke pijlers is prijstransparantie. Er worden geen adviesverkoopprijzen gehanteerd. De maximale verkoopprijzen zijn inzichtelijk gemaakt op de website van de importeur. "Deze verkoopprijzen hebben tot doel de producten betaalbaar te houden voor zo veel mogelijk mensen en onze wederverkopers een maatschappelijk verantwoorde marge te geven", aldus Verschuren. Hoe dat in de praktijk werkt, zal de tijd uitwijzen. Buiten de nodige Fleet shuttles en shirts vanuit de hoek Oosterhout-Dongen is het productgewijs op de banen nog 'rustig'.

Het mysterie van het kraagje - en soms twee kraagjes - van Richard Verschuren is vooralsnog intact. De badmintonhegemonie die Lotte Jonathans in haar topsportcarrière wist te bewerkstelligen zal bij Verschuren uitblijven, maar de gedeelde passie voor badminton en omhoogstaande kraagjes blijft.

door

Schrijf je in voor de nieuwsbrief!

Je ontvangt enkele keren per jaar een speciale update!

Wat vind jij? Er zijn al 23 waarderingen!

Reacties

+

› lees onze huisregels

Meer nieuws