badmintonline.nl logo
Het laatste nieuws
Het laatste nieuws
 
 
Deze afbeelding hoort bij ''Week van het Badminton' is cruciaal voor de groei van deze sport' en is gemaakt door Sport KnowHow XL
© Sport KnowHow XL

'Week van het Badminton' is cruciaal voor de groei van deze sport

Deze afbeelding hoort bij ''Week van het Badminton' is cruciaal voor de groei van deze sport' en is gemaakt door Sport KnowHow XL
© Sport KnowHow XL+

Als het aan Badminton Nederland ligt, krijgt de Week van het Badminton net zo'n lange en gerenommeerde traditie als de Boekenweek. De bond heeft zelfs een vaste week uitgekozen voor wat extra herkenbaarheid: de derde week van september.

Afgelopen maandag begon de Week van het Badminton en hij duurt nog tot en met zondag. Het is de derde keer dat de badmintonbond de week organiseert en volgens Erik van de Peppel - coördinator Strategie & Innovatie bij Badminton Nederland - is het evenement cruciaal voor de groei van de badmintonsport in Nederland.

De derde week van september is niet toevallig gekozen, stelt Van de Peppel. In september begint namelijk het nieuwe badmintonseizoen, waardoor mensen meteen kunnen instromen bij een vereniging als ze tijdens de week zin krijgen de sport structureel te beoefenen. Tijdens de sportbrede Nationale Sportweek in april, waarin veel andere sporten zichzelf promoten, eindigt juist het badmintonseizoen.

"De periode van de Nationale Sportweek is voor ons niet gunstig vanwege de zomerstop", zegt Van de Peppel. "Wij merkten een paar jaar geleden al dat er daarom weinig animo was onder badmintonverenigingen mee te doen aan die week of in die periode actief leden te gaan werven. Het was een van de redenen met een eigen week te beginnen."

Faciliteren

En medewerking van verenigingen is cruciaal, want Badminton Nederland organiseert tijdens de week zelf eigenlijk niets, benadrukt de coördinator. "Alle activiteiten en open dagen worden georganiseerd door de verenigingen", zegt hij.

De badmintonbond faciliteert wel de verenigingen. Zo stelt de bond promotiemateriaal beschikbaar, is er een speciale website voor de Week van het Badminton als platform voor de open dagen opgezet en deelt de bond succesvoorbeelden met haar leden. Enige voorwaarde voor een club om mee te doen aan de week is dat het een evenement organiseert. De ondersteuning vanuit de bond is gratis voor verenigingen.

Onder de Nederlandse badmintonverenigingen lijkt de bereidheid mee te doen aan de week sinds de eerste editie steeds groter te worden. In 2012 deden er 70 mee, in 2013 waren dat er 138 en dit jaar staat de teller op 178 verenigingen: ruim tweederde van de 530 aangesloten verenigingen bij de bond. Dit jaar heeft Badminton Nederland voor het eerst een thema aan de badmintonweek gekoppeld: 'vrienden'. De bond wil hiermee stimuleren dat leden vrienden en/of familie meenemen naar de club. Als dit lukt tijdens de Week van het Badminton, maken ze kans op een geheel verzorgde reis naar de All England Open in 2015, het Wimbledon van de badmintonsport.

Zichtbaar

Wel is de kans groot dat die vrienden de sport waarschijnlijk alleen van de camping kennen, zoals veel mensen zullen antwoorden wanneer ze gevraagd worden naar hun badmintonervaringen.

"En dat is ook niet verkeerd", benadrukt Van de Peppel, "maar het is goed te laten zien dat badminton ook echt een sport is die voor jong, oud en op alle niveaus leuk is. Het belangrijkste tijdens de week is dat verenigingen zich laten zien. Badminton vindt in een hal plaats. Het is daarom letterlijk een sport die je niet snel ziet, omdat het achter muren plaatsvindt. Tijdens de week is het zaak die mensen naar binnen te krijgen."

Ambitieus

Ook mikt Badminton Nederland op 'duurzaamheid' en 'toekomstbestendigheid' met de week vanaf dit jaar. Van de Peppel legt uit wat de bond daar precies mee bedoelt. De week moet namelijk een begrip worden in de badmintonwereld en daarbuiten. "We zien dit ook niet als een project. Dit doen we en gaan we blijven doen. We willen eenzelfde soort traditie als de Boekenweek opzetten. Dat klinkt ambitieus en we zetten hoog in, maar dat moet ook", zegt hij.

Van de Peppel ziet het verbinden van een thema aan de week als iets dat de sport veel kan opleveren. "Misschien kunnen we via een heel specifiek thema in de toekomst een partner aan ons verbinden die op het oog niets met badminton te maken heeft. Een voorbeeld? Het Rode Kruis. Dan bereik je mensen die je anders nooit zou bereiken met onze sport."

'Dit gaat niet meer weg'

Net als veel andere sportbonden zit Badminton Nederland momenteel in zwaar weer, toch staat de Week van het Badminton niet ter discussie. "Daar reserveren we geld voor, omdat we de promotie van de sport zo ontzettend belangrijk vinden", antwoordt Van de Peppel. "Dit gaat niet meer weg. Dat hoort bij die duurzame gedachte."

Of de afgelopen twee jaar na de week ook daadwerkelijk meer mensen zijn gaan badmintonnen in Nederland vanwege het evenement, weet Van de Peppel niet exact. In september verwelkomt de bond altijd wat meer nieuwe leden vanwege de seizoensstart, waardoor de precieze invloed van de week lastig te meten is, legt hij uit.

Dit jaar gaat de bond de ledenacties van mensen die instromen via de week met vijf weken verlengen zodat mensen pas later kunnen besluiten wel of niet lid worden van een club, waardoor het effect van de week duidelijk meetbaar is. Hoe dan ook heeft de week "een positief effect op de ledengroei", zegt de coördinator.

Leden ook in zonnetje

Van de Peppel erkent dat een belangrijk doel van de week het werven van meer leden is. "Dat is onze belangrijkste inkomstenbron", zegt hij. Maar tegelijkertijd worden deze week ook de vrijwilligers en leden van de clubs in het zonnetje gezet, onder meer via een zogeheten 'Vrijwilliger Bedankactie'.

De afgelopen 25 jaar kampte Badminton Nederland met ledendaling en het doel nu is stabiliseren van het ledenaantal. "Daarom zetten we nu ook de huidige badmintonners in het zonnetje. Want je kunt werven tot je een ons weegt, als ze aan de andere kant de deur uitlopen, doe je het allemaal voor niets."

door

via Sport KnowHow XL

Schrijf je in voor de nieuwsbrief!

Je ontvangt enkele keren per jaar een speciale update!

Wat vind jij? Er zijn al 4 waarderingen!

Reacties

+

› lees onze huisregels

Meer nieuws