Het laatste nieuws
Het laatste nieuws
 
 
© Edwin Sundermeijer

Donderdag 2 juli 2015: bekendmaking communicatieplannen van Badminton Nederland

© Edwin Sundermeijer+

Afgelopen dinsdag kwamen we in Nieuwegein bij elkaar met de afgevaardigden om de bondsvergadering voor de bereiden van zaterdag 27 juni.

Vragen die verschillende afgevaardigden hadden gesteld zullen nader uitgewerkt worden en tijdens de discussie kwam met name A Clear Future ter sprake. Daar hebben de afgevaardigden in november ja tegen gezegd en de deelprojecten worden nader toegelicht.

Een van de discussiepunten was het veranderen van de regionale aanpak. De rol van regiomanagers gaat veranderen, en er komen flagships bij die een voortrekkersrol gaan vervullen. Maar die flagships gaan zich niet bemoeien met wedstrijdzaken. Op de website van Badminton Nederland is de rol van flagship als volgt omschreven: "Flagships zijn enthousiaste verenigingen die in samenwerking met Badminton Nederland een impuls willen geven aan de badmintonsport. Dit doen zij door lokaal en/of regionaal verenigingen bij elkaar te brengen met als doel hen te ondersteunen daar waar nodig en uitwisseling van kennis en ervaring tussen bestuursleden, of andere mensen in de vereniging, tot stand te brengen."

De flagships zullen de rol van de regio's dus niet over gaan nemen. Maar dat de rol van de regio wat gaat veranderen, dat is wel een onderdeel van het totale proces. Daar zal draagvlak voor gevonden moeten worden, dus hoe die rol er precies uit komt te zien, is niet met zekerheid te zeggen. Het gaat mij nu even om de discussie die er was over de flagships versus de regio's. Daar was één en ander niet helder. De afgevaardigden maken zich nogal zorgen over de nieuwe rol van de regio's, want daar krijgen ze veel vragen over. Verandermanager Ton Meeles is daarvan op de hoogte en gaat daar nog de nodige energie in steken.

Waar ik me overigens zorgen om maak, is de bereidheid van de afgevaardigden om naar bijeenkomsten te komen. Momenteel zijn er 22 mensen die als afgevaardigde staan vermeld. Echter zie ik er tijdens de bijeenkomsten slechts een hand vol op komen draven.

Daarvoor vind ik dat we eerst de oorzaak bij ons zelf moeten zoeken. Wij willen die afgevaardigden betrekken bij het gehele proces, echter kunnen we de afgevaardigden niet voldoende motiveren dat ze op komen draven. Als de reden zou zijn dat de afgevaardigden met elkaar afgesproken hadden om slechts één persoon per regio te sturen, dan zou ik me daar nog iets bij voor kunnen stellen. Maar dat is niet het geval, of ik moet wat gemist hebben. De input vanuit de regio's is enorm belangrijk. De rol van de afgevaardigde is dus cruciaal om te weten te komen wat er leeft en waar we aan moeten werken, naast de input die er komt van het regioteam. Dus eerst hand in eigen boezem steken en kijken wat we kunnen veranderen om die mensen wel gemotiveerd te krijgen om te komen.

Overigens staat ook de democratische besluitvorming als één van de deelprojecten benoemd en wie weet komt er wel een heel andere manier van werken uit. Tijdens de regiobijeenkomsten zijn de aanwezige verenigingen aan de hand van stellingen uitgedaagd hun gedachten met ons te delen. Daar wordt momenteel een inventarisatie van gemaakt en zal dan weer met de verenigingen gedeeld worden. Van daaruit zal bekeken gaan worden hoe we de democratische besluitvorming gestalte moeten geven. Daar hebben we ook over gediscussieerd met elkaar want mogelijk komt de rol van afgevaardigde de vervallen of krijgt deze een andere invulling.

Gesprek Carlton

Binnen Carlton is het één en ander op het personele vlak veranderd en dus was het goed om eens kennis met de nieuwe contactpersoon van Carlton. Donderdag samen zitten sparren over de invulling van het één en ander. De rol van sponsor wordt ook anders, steeds meer gaan we praten over partnership. Je hand ophouden en geld voor een reclamebordje vragen is echt niet meer van deze tijd. Daar zijn we het samen snel over eens. Dus moeten we na gaan denken hoe we een sponsor, liever gezegd partner, in de toekomst kunnen helpen ons te helpen.

Geen enkel commercieel bedrijf steekt ergens geld in zonder dat hij er geld aan kan verdienen. Vroeger was het creëren van naamsbekendheid via reclameborden een marketingtool, echter hebben de technologische ontwikkelingen het creëren van naamsbekendheid via reclameborden fors ingehaald. Dus moet je zoeken naar creatieve samenwerkingsverbanden waardoor bedrijven zien dat het ze wat oplevert als ze geld in onze organisatie steken.

Plan van aanpak communicatie

Vervolgens in gesprek met de collega's Barbara Mura en Simone van den Bergh. Op 2 juli aanstaande zal het deelproject communicatie door aftredend bestuurslid Marloes van Heteren worden overgedragen aan mij middels een bijeenkomst waarbij Remco Hol zijn plannen zal toelichten en waarbij we keuzes gaan maken waar we mee gaan starten. We hebben immers een beperkt budget voor datgene wat we eigenlijk zo graag zouden willen. Het totale wensenpakket zal dus omwille van financiële beperkingen niet op korte termijn gerealiseerd gaan worden.

Daarnaast hebben we zitten sparren over waar we zo graag naar toe zouden willen in onze communicatie. Punt is dat we in een neerwaartse spiraal zitten wat inkomsten betreft door onder andere het dalende ledental, en er dus keuzes gemaakt moeten worden. Zo ook vorig jaar de keuze om afscheid te nemen van een medewerker die in het communicatietraject zijn steentje bijdroeg. Noodzaak is er dus echt om de dalende tendens te doen stoppen. Maar goed, daarvoor is het gehele veranderproces ook in gang gezet, heeft alleen zijn tijd nodig.

Barbara en Simone zijn bezig om de wensen in kaart te brengen. Dat hebben ze voor een groot gedeelte al gedaan maar daar gaan ze samen nog eens goed voor zitten. Vanuit dat wensenpakket gaan we samen bekijken waar de prioriteiten liggen. Ook hier dus weer keuzes maken. We kunnen wel van alles willen, maar als het simpelweg niet kan omdat er de middelen niet voor zijn, dan moeten we dat heel simpel ook zo vertellen. Samen zijn we het er over eens dat hetgeen we doen, dan wel goed gedaan moet worden. Dus wellicht een beperkter aantal keuzes, maar dan wel goed. De kwaliteit is er wel, maar de financiële middelen niet.

Als het goed is word ik volgende week officieel benoemd als bestuurslid van Badminton Nederland tijdens e bondsvergadering en kan ik derhalve ook gebruik maken van de officiële kanalen van Badminton Nederland. Nu draai ik al wel volop mee, maar heb geen enkel stemrecht. Het schrijven van mijn blog wordt gewaardeerd, en natuurlijk bereik ik hier slechts een handje vol mensen mee. Ik vind dat iedereen mag weten wat ik doe, heb geen geheimen en ben erg toegankelijk. Maar omdat ik niet officieel tot het bestuur van Badminton Nederland behoor, heb ik mijn blog altijd via via gepubliceerd. Zodra ik straks benoemd ben tot bestuurslid, gaat mijn blog verhuizen naar het officiële kanaal van Badminton Nederland, www.badminton.nl. Ik blijf wekelijks mijn ervaringen delen, maar dan wel via het officiële kanaal.

Crowdfunding

Ik heb eerder geschreven dat ik bezig ben met een crowdfundingsplatform voor de nationale selectie. Inmiddels worden daar nu ook stappen in gezet want er wordt den datum gepland om de spelers middels een workshop toelichting te geven over de mogelijkheden van crowdfunding. Daar zal ik en een aantal collega's van het bondsbureau ook bij aansluiten. Daarna kunnen we er mee aan de slag.

Dat wij als bestuur en bondsbureau ook bij de workshop aansluiten, is omdat we dit ook bereikbaar willen maken voor de verenigingen. Want ook de verenigingen kunnen wel een extra centje gebruiken. Aan de precieze invulling hoe we dit naar de verenigingen kunnen brengen, wordt nog nagedacht. Het kan via de flagships, maar ook via de mini-congressen, of misschien wel beide. Eerst maar eens de kneepjes van het crowdfunden onder de knie krijgen, en ervaring op doen. Want waarom zouden wij als bond niet een crowdfunding starten om iets voor elkaar te krijgen?

Aangepast Badminton toernooi BC Bever

Een paar weken geleden heeft Jordy Brouwer nog mee gedaan als AB-er tijdens het toernooi van de BBF in Vlijmen. Daar ontstond toen het plan om met een aantal mensen naar het aangepast badminton toernooi te gaan kijken van BC Bever in Rijen, de thuishaven van Jordy. Voor mij weer een mooie gelegenheid om diverse personen te spreken. Onder andere weer bijgepraat met Annie van Daal, bondscoach aangepast nadminton, over haar plannen en wensen. Ook Joey Lie gesproken over zijn wens om tijdens de Yonex Dutch Open demonstraties te verzorgen. Joey speelt in de categorie kleine mensen en is een ware ambassadeur voor het aangepast badminton. Laat Annie daar al over in gesprek zijn met Hendrik Boosman, toernooidirecteur van de Yonex Dutch Open. Dus dat gaat goed komen tijdens de Yonex Dutch Open.

door

Schrijf je in voor de nieuwsbrief!

Je ontvangt enkele keren per jaar een speciale update!

Over de auteur: Paul Kleijn

Paul is in zijn dagelijks leven Manager Verkoopkantoor bij Technische Unie en is oud-bestuurslid van Badminton Nederland.

vorig artikel

Jacco Arends en Selena Piek stranden in halve finale Yonex US Open 2015

2 jaar geleden

volgend artikel

Het seizoen zit erop

2 jaar geleden

Wat vind jij? Er zijn al 14 waarderingen!

Reacties

+

› lees onze huisregels

Over de auteur: Paul Kleijn

Paul is in zijn dagelijks leven Manager Verkoopkantoor bij Technische Unie en is oud-bestuurslid van Badminton Nederland.

TEST

Meer nieuws