Het laatste nieuws
Het laatste nieuws
 
 

Ken je deze spelers al?

© Free Images

Mediarechten Dutch Open verkocht aan afgevaardigde Rob Taconis

© Free Images+

Dinsdagavond stond een gesprek gepland met Joost de Vries, redactiechef NOS Sport. Het was natuurlijk de bedoeling om kennis te maken met elkaar, maar zeer zeker ook om informatie te verkrijgen over hoe we aandacht kunnen genereren.

En ja, het verhaal wat ik uit diverse hoeken te horen heb gekregen voorafgaande aan dit gesprek werd bevestigd: "Je moet ons voeden met informatie, succesverhalen en resultaten." En dat sluit volledig aan bij datgene wat ik altijd roep: Aandacht moet je verdienen.

We, Clemens Wortel en ik, hebben Joost in ieder geval bijgepraat over waar we als Badminton Nederland momenteel mee bezig zijn. Denk dan aan A Clear Future van waaruit de 9 deelprojecten zijn opgesteld, waaronder communicatie en waarvan media-aandacht een onderdeel is.

Dat NOC*NSF ons financieel ondersteunt in dit verandertraject en daarmee dus het vertrouwen uitspreekt in onze aanpak. Dat NOC*NSF ons een maatwerkbudget heeft verstrekt voor het Olympisch traject waar Selena Piek en Eefje Muskens nu mee bezig zijn in hun Road to Rio. Dat we de Yonex Dutch Open in eigen beheer organiseren en we er keihard aan werken om daar een supervet evenement van te gaan maken. En ja, het gaat bij NOS Sport om de prestaties van de sporters, maar als daar een toffe sfeer met volle tribunes omheen staan, maakt dat de beelden wel veel grootser. En dan wil je dus geen beelden hebben zoals laatst bij de Carlton NK in Almere, waar het licht op de witte stoeltjes veel dominanter was dan de beelden van Eric Pang.

We hebben gesproken over het crowdfunding project waar we met de speelsters en spelers van de nationale selectie mee bezig zijn. Tevens gesproken over boegbeelden van de sport. Nu hebben we naar Rio 2016 onze damesdubbel Selena Piek en Eefje Muskens. Zij zullen de nodige aandacht gaan krijgen in hun Road to Rio. Maar daarnaast kunnen we ook al gaan kijken of we geen nieuwe boegbeelden kunnen creëren. Mark Caljouw en Soraya de Visch Eijbergen bijvoorbeeld? Dromen zijn bedrog werd ooit wel eens gezongen, maar je kunt dromen ook uit laten komen door er keihard voor te knokken en laat me dat laatste nou zo veel energie geven.

Als je ergens voor meer dan 100% in gelooft, dan zijn doelstellingen ook te realiseren. Wellicht zijn er nog lezers onder ons die zich de finale Olympische Spelen 1996 van het heren volleybal kunnen herinneren? De Nederlandse heren waren in het traject voorafgaande aan de Olympische Spelen 1996 helemaal gefocust op die Olympische Spelen en geloofden voor meer dan 100% in het slagen van hun missie. Elke tegenslag op hun weg naar het ultieme doel, werd opgevangen en een antwoord op gevonden. Pure wilskracht in combinatie met doorzettingsvermogen. Ik ben dan geen topsporter, heb andere talenten, maar geloof wel in het ultieme doel om van badminton een sport met aanzien te maken met een groeiend ledental. Iedereen die tegen mij zegt dat dit een zinloze exercitie is, geeft mij de energie om door te gaan om het tegendeel te bewerkstelligen.

We hebben ook gesproken over de overeenkomst tussen Badminton Nederland en de NOS, welke na de Spelen in Rio afloopt. Nu krijgt Badminton Nederland é20.000 per jaar en wordt er minimale aandacht gegeven aan onze sport. Ik heb aangegeven liever aandacht te krijgen van NOS dan dat we geld krijgen. Mooi spanningsveld, want als we de aandacht krijgen die we menen te verdienen, dan is die é20.000 wel erg welkom natuurlijk. Het ging er mij om, om duidelijk te maken dat ik er alles aan willen doen om meer aandacht te krijgen en dat ik bij het maken van een keuze tussen geld en aandacht, zeker zal kiezen voor aandacht.

En passant ook nog gesproken over de Carlton Eredivisie, die een vernieuwde opzet kent met een centrale start op 13 september a.s. in Sportcomplex Koning Willem-Alexander in Hoofddorp. Tijdens de afgelopen finale van de Carlton Eredivisie is een reportage gemaakt over DKC en hun geweldige aanhang. Dat was een mooie voorbeeld van hoe het kan. Dan kan de NOS mooie beelden schieten en een mooie reportage maken. En laat dat nou ook één van de doelen zijn waar we binnen de Carlton Eredivisie mee aan de slag moeten; hoe genereren we meer media-aandacht voor onze Carlton Eredivisie? Daar hebben we nog veel te winnen en daar wil ik samen met de verenigingen keihard aan werken om naar iets moois te groeien. Want hier zullen we de nodige energie in moeten steken. En daar is een andere opzet van de Carlton Eredivisie een klein onderdeel van.

Kortom, veel inspiratie op gedaan en daar zullen we de plannen op af gaan stemmen.

Mediarechten Yonex Dutch Open

De Yonex Dutch Open is hét badmintontoernooi in Nederland, waar de wereldwijde subtop op komt draven in Almere. Het is ook het enige toernooi waarbij vele TV-camera's aanwezig zijn om er mooie beelden van te schieten, en toch zien we er maar weinig van terug op de Nederlandse televisie. Zo groots uitpakken voor zo weinig minuten op de televisie, is dat dan wel rendabel?

De TV-rechten zijn sinds enige jaren in handen van Sport Unlimited van Rob Taconis. De laatste jaren worden de streamingrechten via Badminton Europe verkocht voor onder andere de goksite BWin. Want in Azië is badminton fors populairder dan in ons land en daar worden de beelden dan ook verspreid.

Ik vind dat we alles in het werk moeten stellen om uit deze mediarechten het maximale bedrag te halen voor de Yonex Dutch Open. En nou heb ik in mijn carrière al heel veel verkocht, maar nog nooit mediarechten en gebleken is dat dit ook een vak apart is. We hebben als Badminton Nederland wat speurwerk verricht en we hebben de juiste materiedeskundigheid ook nog niet volledig in huis. Daar valt nog veel te leren.

Supertrots ben ik er dan ook op dat we met Sport Unlimited een overeenkomst hebben gesloten voor de periode 2015-2017, waarbij we voor de Yonex Dutch Open een financiële bijdrage krijgen en alle bijkomende kosten voor het produceren van de beelden voor rekening komen van Sport Unlimited. Voor de jaren 2016 en 2017 hebben we afgesproken er aan te werken een hogere financiële bijdrage te krijgen.

We hebben nu ook de gehele mediarechten verkocht aan Sport Unlimited, waarmee het pakket vele malen interessanter is en daarmee dus ook meer geld in het laatje brengt voor de Yonex Dutch Open, maar ook meer mogelijkheden biedt voor Sport Unlimited.

Tevens hebben we afgesproken met Sport Unlimited dat we tot 31 mei 2016 de tijd krijgen om ons nader op de markt te begeven om te bestuderen of we meer geld kunnen krijgen voor de mediarechten. Het zal dan met name gaan om de streamingrechten die onder andere gebruikt kunnen worden voor goksites. TV-rechten worden in blokken voor drie jaar doorverkocht en liggen dus bij Sport Unlimited tot 2017. Maar als we fors meer kunnen krijgen voor de streamingrechten, dan mogen we deze aan een ander partij verkopen. Een hele mooie geste, want nu kunnen we ons dus nader bekwamen in de materie van de mediarechten.

Enig voorbehoud dat ik nog moet maken is het feit dat de overeenkomst nog goedgekeurd moet worden door de Financiële Commissie van Badminton Nederland. Dit omdat conform de code Goed Bestuur we dit soort overeenkomsten dienen te laten toetsen, omdat de eigenaar van Sport Unlimited, Rob Taconis, ook afgevaardigde is van Badminton Nederland.

Vooralsnog ben ik super trots op deze overeenkomst en kijk ik uit naar de Yonex Dutch Open waar we met z'n allen echt een supercool event van gaan maken.

door

Schrijf je in voor de nieuwsbrief!

Je ontvangt enkele keren per jaar een speciale update!

Over de auteur: Paul Kleijn

Paul is in zijn dagelijks leven Manager Verkoopkantoor bij Technische Unie en is oud-bestuurslid van Badminton Nederland.

Wat vind jij? Er zijn al 20 waarderingen!

Reacties

+

› lees onze huisregels

Over de auteur: Paul Kleijn

Paul is in zijn dagelijks leven Manager Verkoopkantoor bij Technische Unie en is oud-bestuurslid van Badminton Nederland.

TEST

Meer nieuws