Het laatste nieuws
Het laatste nieuws
 
 
© Pixabay

Good practice: vrijwilligerstekort te lijf gaan

© Pixabay+

Een badmintonclub in het noorden heeft het afgelopen half jaar een campagne gevoerd om het vrijwilligerstekort bij de vereniging te lijf te gaan. In totaal waren er 26 onbemande posities. Die dringend opgevuld moesten worden, voordat de druk op de huidige vrijwilligers te groot werd.

Er waren al veel losstaande acties gedaan om meer vrijwilligers te werven. Acties die gedaan zijn waren bijvoorbeeld, oproepjes van het bestuur tijdens de training, berichten in de mailing en persoonlijke benadering. Dit leverde af en toe een vrijwilliger op, maar 'blokte' niet structureel het probleem.

In december had de vereniging iets gehoord over het concept van Sportservice Noord-Holland, 'meer vrijwilligers in kortere tijd'. Hier zag de vereniging de oplossing in. Echter was dit concept nog niet uitgerold in Groningen en konden zij ons ook niet zomaar de informatie verstrekken. Dus gingen wij zelf aan de slag.

Allereerst hebben wij onze functielijst op de schop genomen. We hebben gekeken welke taken uit commissie verband gehaald konden worden en welke taken verkleind of geschrapt. Dit heeft geleidt tot een lijst met kleinere en betere afgebakende taken.

Daarna begon het tweede deel van de campagne: een positief image creëren rondom vrijwilligerswerk.

Vervolgens hebben wij een hard copy magazine ontwikkeld dat iedereen met de post thuis gestuurd kreeg. Hierin stonden allemaal verhalen van vrijwilligers, veel beeldmateriaal en uitleg over de campagne. Het eindresultaat was verbluffend. Twee weken na het versturen van dit magazine werd er op alle trainingsgroepen een spel gespeeld. Een loopspel, waarbij de leden naar een vraag renden. Deze vraag moesten ze proberen te beantwoorden en bij goede antwoorden was de slogan weer het eindresultaat.

Na al deze acties om vrijwilligerswerk in het zonnetje te zetten, was ondertussen een belgroep geformuleerd. Deze belgroep kreeg allemaal een paar leden toegewezen die zij zouden benaderen voor een vrijwilligersklus. Een vooraf gesteld belprotocol hielp deze groep bij het bellen. Nadat de leden gebeld waren, hebben wij iedereen ingedeeld op een onbemand positie.

Uiteindelijk na al deze acties heeft de club weer een jeugdcommissie, een communicatiecommissie en is er een grote poule aan mensen die wil ondersteunen bij activiteiten. Als vereniging zijn wij erg blij met dit eindresultaat en gaan wij vol goede moed het nieuwe seizoen in.

door

via Badminton Nederland

Schrijf je in voor de nieuwsbrief!

Je ontvangt enkele keren per jaar een speciale update!

Wat vind jij? Er zijn al 12 waarderingen!

Reacties

+

› lees onze huisregels

Meer nieuws