Het laatste nieuws
Het laatste nieuws
 
 
© Pixabay

Looptraining voor badminton

© Pixabay+

Ik heb heel veel dingen uitgeprobeerd als het gaat om conditietraining voor badmintonspelers en ben tot de conclusie gekomen dat je maar beter je eigen referentiepunten moet maken.

LET OP: De verantwoordelijkheid voor de inhoud en publicatie van dit artikel ligt bij de oorspronkelijke auteur.

Je moet ze niet vergelijken met standaarden die je ziet zoals bij verschillende hardlooptesten. Wat je tegenkomt in de testen die algemeen bekend zijn, is dat je er weinig aan hebt voor badminton. In onze sport gaat het nu eenmaal niet om de tijd, maar veel meer om het herstel en dus is het meten van de hersteltijd wel belangrijk en de loopsnelheid bijvoorbeeld veel minder of niet belangrijk.

Nog belangrijker / mooier is als je de twee tijden kan combineren en dat in een computermodel van grafieken verwerken. Ik zal een voorbeeld geven van een hardlooptraining die ik in Vietnam voor de nationale selectie van de U19 had bedacht. Deze training vind ik nog steeds een van de meest belangrijke in het voorseizoen voor de opbouw van de basisconditie als je hem juist gebruikt en genoeg waarden in de computer invoert.

Je loopt op een 400 meter baan of je meet een vierkant van vier keer 100 meter uit. Je laat de spelers eerst even warm lopen en dan start je met het loopprogramma: 400 meter zo hard mogelijk, dan 100 meter wandelen, dan 300 meter zo hard mogelijk, weer 100 meter wandelen voor herstel, dan 200 meter zo hard mogelijk en weer 100 meter wandelen, en uiteindelijk 100 meter sprint en 100 meter wandelen. (Als je de laatste wandel 100 meter terug laat lopen dan ben je weer bij je startpositie.) Ik doe tussen de drie en vijf herhalingen al naar gelang het tijdstip van de voorbereiding op het seizoen.

Je kunt dit programma een heleboel kwaliteit geven door de looptijd van de spelers te meten, daarbij moet de tijd telkens sneller zijn voor elke keer dat je 100 meter minder hoeft te lopen. Je kunt dan ook de restitutietijd meten van de 100 meter die ze wandelen, en dat doe je dan in combinatie met de hartslag.

Dus hoe lang moeten ze doen over de 100 meter wandelen om weer op de perfecte startpols zitten. Je zet daarna de tijd en het herstel van de eerste ronde af tegen de tweede, enz.

Net als in alle andere elementen van onze sport kan je de focus gaan leggen op de details en zelfs in deze details kan je in detail treden. Meet bijvoorbeeld elke gelopen 100 meter in tijd en kijk naar het verschil van de inzet. Daarna meet je de hartslag na de stop en bij aanvang van de volgende loopeenheid en de tijd die er voor nodig was om tot het juiste herstel te komen. Met deze verhoudingen kan je gaan spelen en kijken wat het resultaat is op de andere parameters die je heb genoteerd.

Voeg er een BeneCheck Acid test aan toe en je hebt de perfecte basistraining voor conditie in het voor seizoen.

Het is een manier van werken die ik enorm leuk vind, want de vooruit gang is heel erg goed zichtbaar. Je kunt er ook type spelers uit halen als je naar de werk-rust verhouding kijkt en je kunt je spelers advies geven over hoe ze hun rally's moeten opbouwen en welke rust ze moeten creëren tussen de rally's.

Met de grafieken breng je de problemen en vooruitgang in beeld. Het is ook een goed instrument om je spelers te controleren of ze hun looptraining doen als je de spelers niet ziet bij elke looptraining.

Deze vorm van training doe ik van juni tot september, maar het is afhankelijk van wanneer het seizoen start voor de verschillende spelers dus het kan ook tussen augustus en oktober zijn.

Dit is voor mij de lange afstand looptraining. Alles wat langer is dan 400 meter is niet relevant voor badminton en tijdverspilling in mijn ogen. Dit is natuurlijk buitentraining en je kan het maar zeer beperkt meenemen naar de 'binnen'-conditie. Dit heeft alles te maken met het type sport dat badminton is. Hetgeen er mis mee is, dat is het feit dat er geen explosieve start en stop zit in dit programma. En dat is nu juist wat zo veel energie vraagt bij onze sport.

Daarom doe ik deze training altijd in combinatie met binnenlooptraining. Op onze facebookpagina staat een video waar mijn spelers zo'n binnenloopprogramma uitvoeren.

In het kort komt het hier op neer: Ik laat de spelers lopen in tijdseenheden van 6 sec. werk en 6 sec. pauze. Het is makkelijk om de werk-rust tijd hetzelfde te houden. Dan kan je het met meerdere spelers tegelijk doen. De ene werkt, de ander heeft rust en omgekeerd. Je kunt ook de groep verdelen in sterke en minder sterke conditie door de goede spelers een werktijd van 6 sec. te geven en de mindere 4 sec. De goede hebben dan 6 sec. werk en 4 sec. pauze en de slechtere 4 sec. werk en 6 sec. pauze.

Bij deze training moet je zoveel mogelijk start en stops inbrengen. Snel starten en ook gelijk stil staan bij de eindpiep. Op de video zie je enkele voorbeelden, maar ik heb er nog veel meer bedacht. Bij deze oefening gaat het vooral om de kwaliteit van de oefening en dat je het starten en stoppen zoveel mogelijk badmintonrelevant doet. Ik laat het lopen zoveel mogelijk een wedstrijdverloop volgen. Dus we lopen bijvoorbeeld 19 keer (dan staat het 11-8) en dan hou ik een pauze net als je dat zou doen als je een wedstrijd speelt. De pauze benut ik om de pols op te nemen gelijk als de pauze start en nog een keer net voor de pauze is afgelopen. Dit geeft je een goed beeld van de hersteltijd van je spelers. Dit herhaal je na nog eens 15 keer lopen en dan zit de eerste set er op het staat nu 21-12.

Je kunt deze looptraining net zo zwaar of licht maken als je meer wil door de wedstrijd langer te maken (30-29 of drie sets die heel erg close zijn). Met het veranderen van de werk-rust verhouding kan je spelers laten zien wat er gebeurt als ze de volgende rally weer snel gaan beginnen of juist extra rust nemen / krijgen. Het veranderen van de werk-rust verhouding zal een verandering van de hartslag tot gevolg hebben en dus ook het herstel en dat kan je zo zichtbaar maken in je computer.

door

Schrijf je in voor de nieuwsbrief!

Je ontvangt enkele keren per jaar een speciale update!

Over de auteur: Ron Daniëls

Je zou denken dat hij alleen hard kan schreeuwen, maar Ron weet vaak de juiste snaar te raken. Misschien daarom wel bekend en berucht tegelijk?

Wat vind jij? Er zijn al 22 waarderingen!

Reacties

+

› lees onze huisregels

Over de auteur: Ron Daniëls

Je zou denken dat hij alleen hard kan schreeuwen, maar Ron weet vaak de juiste snaar te raken. Misschien daarom wel bekend en berucht tegelijk?

TEST

Meer nieuws