Het laatste nieuws
Het laatste nieuws
 
 
© BWF

Tegen de hand in: wereldtopper Peter Gade doet het voor

© BWF+

Met de hand mee en tegen de hand in spelen is de sleutel naar voorspelbaar badminton. In een aantal artikelen ben ik al eerder in gegaan op onderdelen van het voorspelbaar badminton - dus het weten waar de volgende shuttle gaat komen.

LET OP: De verantwoordelijkheid voor de inhoud en publicatie van dit artikel ligt bij de oorspronkelijke auteur.

Laat ik eerst nog eens uitleggen wat met de hand mee spelen is: dat zijn slagen die de natuurlijke beweging van de arm en het lichaam volgen en dus ook meestal cross slagen. Er is een aantal redenen waarom slagen die met de hand mee worden gespeeld de voorkeur hebben bij álle spelers:

  • Het zijn reflexslagen waar je niet bij nadenkt
  • Het zijn ALTIJD slagen die harder kunnen worden gespeeld
  • Het zijn slagen waar je weinig of geen techniek voor nodig hebt
  • Het zijn dus ook slagen waarbij je weinig fouten maakt
  • Het zijn racketvaardigheid en tempo verhogende slagen
  • Het zijn slagen die de tegenstander dwingen om (op de BH) over te stappen

Het tegen de hand in spelen is een beweging die tegennatuurlijk is en niet de lijn van de arm en lichaam volgt:

  • Je moet er altijd over nadenken en je maakt een bewuste keuze
  • Ze zijn bijna altijd zachter dan de met de hand mee gespeelde slagen
  • Het is technisch veel moeilijker
  • Door de schijn in de beweging is het voetenwerk tempo verhogend
  • Het zijn slagen die spelen met de natuurlijke balans van de tegenstander
  • Het foutenrisico is een stuk groter

Uit de twee bovenstaande lijstjes kan je al zien dat een speler die onder druk staat minder snel tegen de hand in zal spelen, omdat je bij met de hand mee geslagen shuttles niet hoeft na te denken. Je hebt gewoon niet de tijd als je onder druk staat om een bewuste keuze te maken, want je bent bezig alle zeilen bij te zetten en te redden wat er te redden valt.

Onder druk gaat ook het maken van fouten flink omhoog wat het tegen de hand in spelen ook niet ten goede komt. Aan de andere kant word je door het feit dat je onder druk staat meer vatbaar voor slagen die je tegenstander tegen de hand in zal spelen. Je staat onder druk en moet dus harder werken en lopen dan je tegenstander. Hierdoor verlies je sneller aan balans en zal een tegen de hand ingeslagen shuttle je makkelijker uit balans halen dan een met de hand mee slag.

Zeer regelmatig hoor ik ouders maar ook trainers zeggen dat spelers geen 'show'-slagen moeten spelen. Op de een of andere manier worden schijnbewegingen gezien als showslagen en het woord showslag heeft hier een negatieve lading. Zonder show-, trick- en schijnslagen bestaat er geen topbadminton en het trainen van elke vorm van schijnslagen is een absolute noodzaak. Tegen de hand in gespeelde slagen zijn in hoge mate schijnslagen. Bekijk het filmpje van Peter Gade tegen Lin Dan maar eens en beoordeel zelf hoe effectief tegen de hand in gespeelde slagen zijn.

Het spelen van slagen met de hand mee of er juist tegen in is afhankelijk van waar je de shuttle ten opzichte van je lichaam kan nemen. Met de hand mee is altijd cross als het voor je lichaam plaatsvindt, maar wordt steeds minder cross al naar gelang de shuttle meer op de zelfde lijn als het lichaam wordt genomen en wordt zelfs 'long line' - dus rechtdoor - als de shuttle iets achter het lichaam genomen wordt.

Deze regel heeft heel veel invloed op de manier van bewegen. Als je een cross drive speelt die je tegenstander voor zijn lichaam raakt, dan komt de shuttle voor 90% zeker weer cross terug en hoef je niet te bewegen. Als je meer druk uit oefent en de tegenstander kan de shuttle niet meer voor het lichaam terug slaan, dan moet de follow-up in het voetenwerk actief met de shuttle mee gaan om de rechtdoor en ook met de hand mee geslagen return goed te kunnen onderscheppen.

Als je deze regels kent, kan je er ook gebruik van gaan maken in het voorspelbare badminton. In het volgende filmpje zie je weer Peter Gade, nu tegen Lee Chong Wei. Peter wordt in een rally gedwongen waarin hij een aantal keer achter elkaar met de hand mee speelt en ook moet over stappen zoals eerder beschreven, terwijl Lee eigenlijk helemaal stil staat en Peter over de baan rond stuurt. Peter speelt dan vanaf zijn BH een slag tegen de hand in en Lee moet hem van achter zijn lichaam terug spelen. Het met de hand mee spelen voor Lee heeft zich nu verplaatst naar een long line slag waar Peter dan ook op staat te wachten om hem af te maken. Hij houdt geen moment rekening met een cross slag, doet maar één stap en heeft het punt.

Het is een perfect voorbeeld waarbij een tegen de hand gespeelde shuttle de directe aanleiding is voor het te verkrijgen punt.

Het tegen de hand in spelen is ook goed bruikbaar in servicesituaties of vanuit drops die door het midden komen. Vanuit het rechtervak worden deze returns met de BH genomen. De slag met de hand mee is nu een halve cross in het linker veld en dus op de ARH van een rechtshandige speler. Elke top speler wil graag in deze hoek worden gespeeld, omdat het ALTIJD een wapenhoek is. Peter Gade maakt dankbaar gebruik van deze kennis door de slag met de hand mee in te zetten en vervolgens tegen de hand in een net drop te spelen. Het is geen snelle return maar doordat hij gebruik maakt van de met de hand mee schijn is Chen Long totaal uit balans zoals te zien in het volgende filmpje.

Een laatste voorbeeld is een slag waar Peter Gade het tegenovergestelde doet. Hij houdt de schijn op van juist een tegen de hand in gespeelde slag maar maakt een punt met de hand mee. Het tegen de hand in inzetten van de slag zit hem vooral in de stand van het racketblad en het totaal ontbreken van enige achterzwaai of voorbeweging van de arm. Ook hier weer een zeer mooi voorbeeld van het spelen met de balans van de tegenstander.

Alle filmpjes zijn met Peter Gade in de hoofdrol. Er zijn ook genoeg filmpjes van spelers uit Azië die deze schijnbewegingen van het tegen de hand in spelen gebruiken, maar ik heb met opzet gekozen voor een speler uit Europa, omdat er nog steeds wordt getwijfeld aan de wijze waarop Denemarken techniektraining doet en er in veel landen van Europa een negatief beeld is over schijnbewegingen en show slagen als een belangrijk onderdeel van deze techniektraining.

Je ziet dat zelfs spelers als Lin Dan, Lee Chong Wei en Chen Long in schijnbewegingen trappen en geen grip hebben op slagen die tegen de hand in worden gespeeld.

door

Schrijf je in voor de nieuwsbrief!

Je ontvangt enkele keren per jaar een speciale update!

Over de auteur: Ron Daniëls

Je zou denken dat hij alleen hard kan schreeuwen, maar Ron weet vaak de juiste snaar te raken. Misschien daarom wel bekend en berucht tegelijk?

Wat vind jij? Er zijn al 26 waarderingen!

Reacties

+

› lees onze huisregels

Over de auteur: Ron Daniëls

Je zou denken dat hij alleen hard kan schreeuwen, maar Ron weet vaak de juiste snaar te raken. Misschien daarom wel bekend en berucht tegelijk?

TEST

Meer nieuws