Het laatste nieuws
Het laatste nieuws
 
 

Ken je deze spelers al?

© Pixabay / badmintonline.nl

De doorstart van Badminton (in) Nederland - Deel 1

© Pixabay / badmintonline.nl+

Badminton Nederland is failliet: sportief (nauwelijks nog echte topspelers), sociaal (steeds minder leden) en financieel (...). En volgens sommigen zelfs moreel. Het is crisis.

Als econoom weet ik: een crisis is een kans. Er ontstaat iets dat 'shake out' heet: 'het dode hout' verdwijnt en met goed beleid kan een economie er sterker uitkomen. Kan dat ook bij BNL? Als er één ding is dat ik heb geleerd van meer dan 20 jaar bestuurs- en vrijwilligerswerk, dan is het wel dat positief denken de enige weg is. Tussen moeilijkheden liggen immers ook altijd mogelijkheden. Als een bedrijf failliet gaat, zijn er twee mogelijkheden: van de markt verdwijnen of met levensvatbare onderdelen een doorstart maken. Laten we eens kijken naar een 'doorstartscenario' voor BNL.

Het grootste probleem van BNL is niet het bestuur of de dienstverlening: het is vooral de onderliggende manier van denken. BNL is gedurende haar bestaan (eerst als NBB, nu als Badminton Nederland) verworden tot een bureaucratie met bazen en bureaumedewerkers. De beste kans op een succesvolle doorstart is als BNL leert denken als een start-up en met die houding ook de clubs weer weet te inspireren. Dat houdt in van regels, procedures en vergaderingen naar inspireren, experimenteren en innoveren. Van bureaucratie naar start-up.

De essentie hiervan is 'groot denken, klein doen'. Geloof er vooral in dat jouw idee de wereld gaat veranderen, maar als je niet eerst een experiment start met familie en vrienden, dan wordt het nooit wat. Zo is het met BNL ook: formuleer een duidelijke toekomstvisie én begin (kleine) experimenten samen met (groepen van) clubs. Zoek partners om nieuwe dingen uit te proberen, bijvoorbeeld in een bepaalde regio of samen met de zogeheten flagships. Maak daarbij bewust gebruik van de sterke punten van verenigingen of regio's. Leg contacten met hogescholen en universiteiten, zodat studenten in de vorm van stageprojecten de experimenten kunnen begeleiden. Zoek sponsors voor wie het interessant is om bij te dragen aan een experiment op een bepaald gebied.

Door dit soort 'proeftuinen' op te zetten voor verschillende onderwerpen (jeugd, toernooien, competitievormen, vrijwilligersbeleid, sponsoring, communicatie, digitalisering etc.) kun je snel leren. Bepaal met elkaar wat je wilt testen, zet het experiment bewust op, meet hoe het verloopt en wees niet bang om te falen. Beter briljant mislukken dan dom niks doen. Als iets goed werkt, schaal je op door de kennis te delen en waar mogelijk landelijk dingen te veranderen. De regiocontactpersonen van BNL kunnen hierin een inspirerende en motiverende rol vervullen door te helpen met het opzetten van deze proeftuinen. De vrijwilligers bij de clubs hebben het vaak al druk genoeg, dus BNL kan ze enorm helpen door hierin zelf het voortouw te nemen: durf te ondernemen! Zorg voor een duidelijk 'investeringsplan' en ga het doen. En vergeet vooral niet om successen breed uit te meten!

Luchtfietserij? Nee: mijn vereniging (de oudste van Nederland) was ook jarenlang in crisis. Door weer te gaan denken als een start-up, met een duidelijke visie en een aantal centrale 'waarden', is het ledenaantal en het eigen vermogen - tegen de trend in - de afgelopen tien jaar bijna verdubbeld. Het aantal jeugdleden is zelfs verviervoudigd. Ik weet dat dit soms tot scheve gezichten leidt bij andere verenigingen, maar we doen niets anders dan continu proberen ons aanbod te verbeteren. En ja, we falen ook wel eens, maar we weten dan wel waarom. Laat je als club vooral niet beperken ('denk groot'). Mijn vereniging krijgt soms het verwijt dat we 'boven onze stand leven' met een groot toernooi met een hoog prijzengeld, terwijl we niet 'hoog spelen'. Hoezo? Als je enthousiaste sponsors hebt en een aantal leden die briljant zijn in het organiseren van toernooien, maak daar dan gebruik van! Zoek als club een eigen 'niche' en doe er wat mee. Zo wordt niet alleen BNL een start-up, maar elke badmintonvereniging in Nederland.

door

via Harmen Droppers

Schrijf je in voor de nieuwsbrief!

Je ontvangt enkele keren per jaar een speciale update!

Wat vind jij?

Reacties

+

› lees onze huisregels

Meer nieuws