Het laatste nieuws
Het laatste nieuws
 
 
© CdR+ Hoe heet het als je geknepen wordt en daartoe zelf een contract hebt ondertekend?

Slimme marketingtruc van Piet?

© CdR+ Hoe heet het als je geknepen wordt en daartoe zelf een contract hebt ondertekend?

Vreemd. Eerst dacht ik nog dat Piet Ridder al een telefoontje naar Rein had gedaan om yonexridder.nl te registeren, nu zijn persoonlijke Yonex-sponsordeal er toch eindelijk was. Maar nee, dat zou zelfs in een andere dimensie niet gebeuren.

Toch kan die verbazing mij niet verweten worden. Waarom schrijft Piet op zijn site: "Gaarne in toekomstige stukjes de firma Yonex niet in een kwaad daglicht zetten." In de laatste BadmintonInfo werd zijn site door NOS-medewerker Mark Brasser nog aangehaald als 'enige onafhankelijke badmintonsite van Nederland'. Blijkbaar kijkt ook Mark niet verder dan z'n zongebruinde neus.

Er blijft weinig over van die onafhankelijkheid als de lezers en stukjesschrijvers al op voorhand wordt gevraagd slechts nog over Yonex te praten als was pietridder.nl een Goed Nieuws Krant.

Het argument van Piet is overigens vrij feitelijk: "In het geval van het Yonex contract is Badminton Nederland met zijn volle verstand de overeenkomst aangegaan met de badmintonleverancier uit Japan. Yonex Japan/Nederland doet niet anders dan het contract respecteren en geeft volledige compliance aan het contract." Daar valt inhoudelijk weinig aan op te merken, echter, om het daadwerkelijk als verzoek bij je lezers weg te leggen?

Maar is Yonex Japan dan zo zielig? Is het niet haar eigen hedonistische strategie die ervoor zorgt dat er zo'n golf van kritiek was en blijft? Als je een toch al kleine kweekvijver van talent - hoeveel actieve badmintonners hebben we in Nederland? - nog verder inperkt door een contract vooral te vullen met plichten en in mindere mate met réchten, dan mag je weerstand verwachten.

Piet zelf schreef in mei dit jaar nog:

"Ik zelf had die verplichting om met een Yonex-racket te spelen uit het contract proberen te sleutelen. Je moet je badmintonspelers namelijk gunnen om hun marktwaarde ten gelde te maken. RSL, Forza, Carlton en Head waren in het Nederlandse badminton betrouwbare sponsors voor Nederlandse spelers, die je nu met een dolksteek achtergelaten hebt. Binnen een inkoopbeleid van een organisatie zou je al deze dingen moeten afwegen en begrijpen welke meerwaarde je nu voor iedereen hebt om voor één sponsor te kiezen."

Ja, Yonex heeft alle spelers van de nationale selectie volledig geyonexaliseerd. Vanuit een marketingperspectief wordt het niet veel mooier. Petje af.

De vraag is dan of dit op de lange termijn nog steeds in het belang is van het Japanse merk. (Nog afgezien van het feit dat je merknaam steevast het voorvoegsel is van 'wurgcontract'.) De afzetmarkt voor de producten van je merk zal eerder groeien als de prestaties van de topsporters beter worden, de sport populairder wordt en daartoe heb je simpelweg de beste spelers nodig. Niet alleen de badmintonners die met het Yonex-logo op de snaren gekiekt worden door sportfotografen.

Ik zal er deze keer niet de Carlton-dissidenten bij halen. Net als de politieke dissidenten in China, zijn zij er ook niet bij gebaat iedere keer in de as Nieuwegein-Japan gesleurd te worden. De toon van veel badmintonnieuws is negatief, maar dat an sich moet geen argument worden om niet meer kritisch te mogen zijn.

Of heeft Piet nu een nog 'slimmere' marketingtruc dan Yonex uitgehaald en gaan we het nu ook een jaar lang over hém hebben?

door

via Piet Ridder

Schrijf je in voor de nieuwsbrief!

Je ontvangt enkele keren per jaar een speciale update!

vorig artikel

Fred van Wankum kort voor onze camera

7 jaar geleden

volgend artikel

Wateringen versus Haarlem: oefening voor play-offs

7 jaar geleden

Wat vind jij? Er zijn al 3 waarderingen!

Reacties

+

› lees onze huisregels

Meer nieuws