Sport: Het mag niets kosten!

De kracht van de herhaling wordt vaak geroemd door marketeers. En in de sport heeft men daar ook een handje van. Sommige uitspraken worden zo vaak herhaald dat na verloop van tijd niemand meer zich afvraagt of de stelling nog wel klopt. Vandaag: 'Het mag niets kosten…'
In de afgelopen maanden heb ik verschillende sportevenementen bezocht als toeschouwer dan wel als participant. Daarnaast heb ik sportabonnementen voor mij en mijn gezinsleden afgesloten. En ik ben niet uniek. Noch in het bezoeken van wedstrijden, noch in het meedoen daaraan noch in het afsluiten van sportabonnementen. Bij een play off eredivisiebasketbalwedstrijd zitten er zo een paar duizend andere liefhebbers om mij heen. Bij een voetbalwedstrijd tenminste tienduizend en bij een gemiddeld hardloopevenement rennen er tegenwoordig niet zelden meer dan tienduizend andere hardlopers om mij heen. Fitnessclubs, bootcamporganisaties en CrossFit-boxen schieten als paddenstoelen uit de grond. De prijs lijkt geen belemmering, het is allemaal niet echt goedkoop. Toch zijn de evenementen vaak in no time uitverkocht en worden abonnementen gretig afgenomen.
Business case
Tijdens een hardloopevenement probeer ik altijd een kleine business case te maken die neerkomt op de volgende formule: (aantal deelnemers * prijs) minus geschatte kosten. De realiteit is natuurlijk ingewikkelder maar het geeft wel een indicatie. En de variabele 'prijs' neemt steeds meer toe. Zelfs een wedstrijdje basketbal kijken kost nu al meer dan 20 euro, een wedstrijd eredivisievoetbal meer dan 30 euro, hardlopen bij de Color Run bijna 30 euro en meedoen aan de Mudmasters bijna 50 euro. Ook bij het afsluiten van een all-in abonnement voor fitness of een variant daarop kom je - tenzij je voor een echte discounter kiest - niet weg voor minder dan 35 euro.
"Vreemd dat de georganiseerde sport zo bang lijkt te zijn voor het professionaliseren van verenigingswerkzaamheden"
Sport sells! De sport minded Nederlander heeft geld over voor sport. In dat licht bezien is het eigenlijk vreemd dat de georganiseerde sport zo bang lijkt te zijn voor het professionaliseren van verenigingswerkzaamheden. Terwijl het inmiddels voor de hand ligt deze taken te laten uitvoeren door betaalde krachten. Sportverenigingen bestaan tot op heden echter nog steeds bij de gratie van betrokken leden. Deze betrokken leden leveren naast een bijdrage in geld (=contributie) een bijdrage in vrije tijd.
Het lid als consument
De trend van deze tijd is echter dat verenigingsleden zich steeds meer als consument gaan gedragen en minder animo hebben om een bijdrage in tijd te leveren. En als leden er bewust voor kiezen zich te onttrekken aan het basisprincipe van de 'voor en door leden- vereniging' en zich dus onttrekken aan het principe dat ieder lid bijdraagt aan het invullen van de noodzakelijke vrijwilligerstaken dan erodeert het systeem en komt de economische wetmatigheid van vraag en aanbod om de hoek kijken. Vrije tijd wordt door een ieder als schaars ervaren en dus ontkom je er - vroeg of laat - niet meer aan om vrije tijd in geld te waarderen. Het beoefenen van je eigen sport wordt dan duurder, maar de belasting in vrije tijd wordt als consument minder.
Lees de rest van dit artikel op de website van Sport KnowHow XL.
QR-code voor dit artikel
Verbeter de clubervaring met interactieve touchscreen zuilen
Je weet het vast. In het verenigingsleven draait alles om een ultieme badmintonervaring. Interactieve touchscreen zuilen worden…
24 maart 2025
Nationale selectie Badminton Nederland verhuist naar Westervoort
Westervoort wordt de nieuwe trainingslocatie van de nationale selecties. Per 1 augustus 2025 trainen de selecties van Badminton…
20 maart 2025
Alyssa Tirtosentono: het moment is nu gekomen
Dit is een bericht waarvan ik had gehoopt het pas jaren later te hoeven schrijven, maar het moment is nu gekomen.
16 maart 2025
Almere wint tweede landstitel na zinderende finale tegen Duinwijck
Almere is voor de tweede keer in de historie kampioen van Nederland geworden. In een sfeervol Sportcentrum Landstede in Zwolle…
9 maart 2025