badmintonline.nl logo
Het laatste nieuws
Het laatste nieuws
 
 
Deze afbeelding hoort bij 'Workshop Hogere Wi(j)skunde voor trainers' en is gemaakt door Stinne Rasmussen
© Stinne Rasmussen

Workshop Hogere Wi(j)skunde voor trainers

Deze afbeelding hoort bij 'Workshop Hogere Wi(j)skunde voor trainers' en is gemaakt door Stinne Rasmussen
© Stinne Rasmussen+

Er zijn manieren om meer spelers vast te houden in de sport, spelers sneller en verder te ontwikkelen én betere prestaties te bevorderen: door de organisatie van de trainingen, de kunst van het lesgeven en het communiceren aan te passen.

Hierbij moeten we wel de vraag stellen aan onszelf als trainers: zijn we bereid om eens wat anders te proberen?

Hogere Wi(j)skunde

De workshop neemt haar vertrek in een wiskundige formule. We kennen en begrijpen vanuit de praktijk allemaal wel de formule:

Snelheid x Tijd = Afstand

In de workshop maken we een vertaalslag naar menselijke prestaties:

Vaardigheden x Inzet = Prestatie(s)

Waarbij:

  • Vaardigheden = Aanleg (aangeboren aanleg & snelheid van leren) + Training
  • Inzet = des Persoons; m.n. een Motivatiefactor & een (aangeboren) Persoonlijkheidsfactor.

Deze formule heeft vorm gekregen door Angela Lee Duckworth in haar werk met scholieren met meer en minder aanleg voor leren. Haar doel was om het leren zou te optimaliseren, in een proces waar de leerlingen zowel op inhoudelijk als op persoonlijk vlak veel eruit halen én uiteindelijk beter presteren op school - op korte en op lange termijn. Hogere wi(j)skunde dus.

Wat heeft dit met sport te maken?

Waar we in de sport veel bezig zijn met prestaties vanuit de inhoudelijke kant, wil ik met deze workshop samen met de deelnemers bekijken wat we zouden kunnen doen met deze benadering. We gaan dus kijken naar de macro structuren in een training, naar didactiek, communicatie en benadering van de spelers. En naar de mogelijkheden die we hebben binnen de beperkte tijd en ruimte van sport, om de persoon van de speler te ontwikkelen.

  • Op welke leeftijden en vanaf welke niveaus kunnen we de trainingen anders organiseren dan in traditionele groepslessen?
  • Zijn we als trainers cultuur-dragers of cultuur-makers en is dat überhaupt van belang?
  • Maakt het uit hoe ik als trainer communiceer voor de opkomst van mijn spelers op de trainingen?
  • En voor de uitval van spelers - we raken met name veel tieners kwijt - kunnen we dat voorkomen?
  • Kunnen we motivatie ontwikkelen of beïnvloeden in een speler of is dat een vaststaand factor van de persoon van de speler?
  • Doorzettingsvermogen dan? Is dat te beïnvloeden?
  • Is dit voor mij als trainer wel te doen allemaal???

Lees de rest van dit artikel op de website van Stinne Rasmussen.

door

via Stinne Rasmussen

Schrijf je in voor de nieuwsbrief!

Je ontvangt enkele keren per jaar een speciale update!

vorig artikel

Bodyboarden op een badmintonbaan in Veendam

4 jaar geleden

volgend artikel

CLEAR! 241 is uit

4 jaar geleden

Wat vind jij? Er zijn al 6 waarderingen!

Reacties

+

› lees onze huisregels

Meer nieuws