Het laatste nieuws
Het laatste nieuws
 
 

Ken je deze spelers al?

© Pixabay

Hoe weet jij of jouw vereniging een probleem heeft met ledenbehoud?

© Pixabay+

Bij een groot aantal verenigingen staat het ledental onder druk. Dan kun je denken aan ledenwerving als oplossing, maar het bestaansrecht van jouw vereniging is ook sterk afhankelijk van je inspanningen om leden te behouden.

Verenigingen die niet in staat zijn leden te behouden, zien het positieve resultaat van ledenwerving immers snel in rook opgaan. Gelukkig kun je zelf veel doen om leden te behouden.

Het ledenverloop bij badmintonverenigingen ligt vaak tussen de 15% en 25%. Een hoog percentage als je bedenkt dat dit kan betekenen dat de vereniging zich iedere 4 à 5 jaar totaal vernieuwt. Dit is theorie, maar in de praktijk kan een dergelijk verloop wel degelijk grote invloed hebben op het reilen en zeilen binnen de club. Zeker als je weet dat bovendien 44% van de Nederlandse badmintonverenigingen te maken heeft met een dalend ledenaantal. Maar wanneer heb je nu een ledenbehoudprobleem? Als

  • veel nieuwe leden vertrekken binnen/na 2 jaar en/of
  • je niet weet wat jouw leden willen (hoe je kan behouden) en/of
  • het verloop binnen je club zo hoog is dat het negatieve invloed heeft op de teams, trainingsgroepen, verenigingsgevoel, en dergelijke.

Om dit probleem op te lossen moet je jouw leden leren kennen. Je wilt weten waarom ze lid zijn en wat ze van jouw vereniging verwachten, om zo met je aanbod daarop in te spelen. Dus stel jouw huidige leden centraal! 40% denkt te weten waarom leden stoppen, maar vraagt het niet en/of houdt het niet bij. En dat is jammer, want alleen zo kun je er als club van leren!

Benieuwd naar het behoudpercentage van jouw vereniging? Deze kun je zo berekenen:

(Huidige ledental / Aantal unieke leden in afgelopen 5 jaar) x 100

Ligt dit percentage onder de 50%, dan is het nu tijd voor actie!

Als eerste stap bij het werken aan ledenbehoud, is het belangrijk een analyse van jouw vereniging te maken. Hoe meer je weet over jouw vereniging, des te beter kun je bepalen welke zaken je nog beter kunt doen. Breng de samenstelling van je ledenbestand in kaart en kijk in hoeverre die aansluit bij jullie aanbod.

Wat heb je de huidige leden te bieden? Hoe aantrekkelijk is jouw vereniging voor hen? Vergeet bij je analyse niet om ook te kijken naar alle aandachtsgebieden, zoals interne communicatie. Weten de leden wel wat jullie allemaal doen? En wat zijn de doelgroepen binnen jouw vereniging? Jeugd, recreanten, aangepast badminton. Probeer goed te kijken naar die doelgroep(en) en te achterhalen wat die mensen het liefst zouden willen, zodat je jouw aanbod nog beter af kunt stemmen.

Wil je graag op de hoogte blijven van nieuwe blogs zoals deze? Meld je dan aan voor de badmintonline.nl nieuwsbrief (per e-mail)!

door

via Badminton Nederland

Schrijf je in voor de nieuwsbrief!

Je ontvangt enkele keren per jaar een speciale update!

vorig artikel

Negende Eind-Best toernooi op zaterdag 3 juni

3 maanden geleden

volgend artikel

Zuid-Korea doorbreekt Chinese hegemonie op WK badminton

3 maanden geleden

Wat vind jij?

Reacties

+

› lees onze huisregels