Workshop Hogere Wi(j)skunde voor trainers

Er zijn manieren om meer spelers vast te houden in de sport, spelers sneller en verder te ontwikkelen én betere prestaties te bevorderen: door de organisatie van de trainingen, de kunst van het lesgeven en het communiceren aan te passen.
Jij het nieuws, wij een tikkie!
Hierbij moeten we wel de vraag stellen aan onszelf als trainers: zijn we bereid om eens wat anders te proberen?
Hogere Wi(j)skunde
De workshop neemt haar vertrek in een wiskundige formule. We kennen en begrijpen vanuit de praktijk allemaal wel de formule:
Snelheid x Tijd = Afstand
In de workshop maken we een vertaalslag naar menselijke prestaties:
Vaardigheden x Inzet = Prestatie(s)
Waarbij:
- Vaardigheden = Aanleg (aangeboren aanleg & snelheid van leren) + Training
- Inzet = des Persoons; m.n. een Motivatiefactor & een (aangeboren) Persoonlijkheidsfactor.
Deze formule heeft vorm gekregen door Angela Lee Duckworth in haar werk met scholieren met meer en minder aanleg voor leren. Haar doel was om het leren zou te optimaliseren, in een proces waar de leerlingen zowel op inhoudelijk als op persoonlijk vlak veel eruit halen én uiteindelijk beter presteren op school - op korte en op lange termijn. Hogere wi(j)skunde dus.
Wat heeft dit met sport te maken?
Waar we in de sport veel bezig zijn met prestaties vanuit de inhoudelijke kant, wil ik met deze workshop samen met de deelnemers bekijken wat we zouden kunnen doen met deze benadering. We gaan dus kijken naar de macro structuren in een training, naar didactiek, communicatie en benadering van de spelers. En naar de mogelijkheden die we hebben binnen de beperkte tijd en ruimte van sport, om de persoon van de speler te ontwikkelen.
- Op welke leeftijden en vanaf welke niveaus kunnen we de trainingen anders organiseren dan in traditionele groepslessen?
- Zijn we als trainers cultuur-dragers of cultuur-makers en is dat überhaupt van belang?
- Maakt het uit hoe ik als trainer communiceer voor de opkomst van mijn spelers op de trainingen?
- En voor de uitval van spelers - we raken met name veel tieners kwijt - kunnen we dat voorkomen?
- Kunnen we motivatie ontwikkelen of beïnvloeden in een speler of is dat een vaststaand factor van de persoon van de speler?
- Doorzettingsvermogen dan? Is dat te beïnvloeden?
- Is dit voor mij als trainer wel te doen allemaal???
Lees de rest van dit artikel op de website van Stinne Rasmussen.
QR-code voor dit artikel
Oranje verliest laatste groepsduel van Duitsland op EK Mixteams in Baku
De Nederlandse badmintonners hebben de derde en laatste groepswedstrijd op het EK gemengde teams in Baku verloren. Oranje werd…
14 februari 2025
Frankrijk te sterk voor Oranje in tweede groepsduel op EK Mixteams in Baku
De Nederlandse badmintonners hebben de tweede wedstrijd op het EK gemengde teams in Baku verloren. Frankrijk, een van de…
13 februari 2025
Oranje verliest eerste groepsduel op EK Mixteams in Baku
Nederland heeft de eerste groepswedstrijd op het EK Hemengde Teams 2025 verloren.
12 februari 2025
VELO degradeert uit Nederlandse Badminton Eredivisie, BCH uit Den Bosch promoveert
Afgelopen weekend vond de ontknoping plaats in de Nederlandse Badminton Eredivisie. Almere en Duinwijck gaan strijden om de…
11 februari 2025
Meer artikelen over bijscholing
- Viktor Axelsen speelt in de plus en wordt Olympisch Kampioen - Bart Jan Botterman
- VBO-bijscholing Esoterie op 12 september in Almere - VBO
- Kennis inhaalslag voor badmintontrainers - Ron Daniëls
- Unieke online bijscholing bij VBO: analyse en tactiek - Ron Daniëls
- Hoe maak je een jeugdtraining leuker? - VBO