Workshop Hogere Wi(j)skunde voor trainers
Er zijn manieren om meer spelers vast te houden in de sport, spelers sneller en verder te ontwikkelen én betere prestaties te bevorderen: door de organisatie van de trainingen, de kunst van het lesgeven en het communiceren aan te passen.
Jij het nieuws, wij een tikkie!
Hierbij moeten we wel de vraag stellen aan onszelf als trainers: zijn we bereid om eens wat anders te proberen?
Hogere Wi(j)skunde
De workshop neemt haar vertrek in een wiskundige formule. We kennen en begrijpen vanuit de praktijk allemaal wel de formule:
Snelheid x Tijd = Afstand
In de workshop maken we een vertaalslag naar menselijke prestaties:
Vaardigheden x Inzet = Prestatie(s)
Waarbij:
- Vaardigheden = Aanleg (aangeboren aanleg & snelheid van leren) + Training
- Inzet = des Persoons; m.n. een Motivatiefactor & een (aangeboren) Persoonlijkheidsfactor.
Deze formule heeft vorm gekregen door Angela Lee Duckworth in haar werk met scholieren met meer en minder aanleg voor leren. Haar doel was om het leren zou te optimaliseren, in een proces waar de leerlingen zowel op inhoudelijk als op persoonlijk vlak veel eruit halen én uiteindelijk beter presteren op school - op korte en op lange termijn. Hogere wi(j)skunde dus.
Wat heeft dit met sport te maken?
Waar we in de sport veel bezig zijn met prestaties vanuit de inhoudelijke kant, wil ik met deze workshop samen met de deelnemers bekijken wat we zouden kunnen doen met deze benadering. We gaan dus kijken naar de macro structuren in een training, naar didactiek, communicatie en benadering van de spelers. En naar de mogelijkheden die we hebben binnen de beperkte tijd en ruimte van sport, om de persoon van de speler te ontwikkelen.
- Op welke leeftijden en vanaf welke niveaus kunnen we de trainingen anders organiseren dan in traditionele groepslessen?
- Zijn we als trainers cultuur-dragers of cultuur-makers en is dat überhaupt van belang?
- Maakt het uit hoe ik als trainer communiceer voor de opkomst van mijn spelers op de trainingen?
- En voor de uitval van spelers - we raken met name veel tieners kwijt - kunnen we dat voorkomen?
- Kunnen we motivatie ontwikkelen of beïnvloeden in een speler of is dat een vaststaand factor van de persoon van de speler?
- Doorzettingsvermogen dan? Is dat te beïnvloeden?
- Is dit voor mij als trainer wel te doen allemaal???
Lees de rest van dit artikel op de website van Stinne Rasmussen.
QR-code voor dit artikel
Betrokken badmintontrainers zetten zich in voor voortbestaan Vereniging Badminton Oefenmeesters
De Vereniging Badminton Oefenmeesters (VBO) hield zaterdag 2 maart jl. een algemene ledenvergadering waar de vereniging opgeheven…
26 march 2024
Almere verliest finale Nederlandse Badminton Eredivisie 2023-2024
Het is de spelers van Almere niet gelukt om de finale om het landskampioenschap winnen. In een goedgevuld en super sfeerrijke…
24 march 2024
DKC wint landskampioenschap in Nederlandse Badminton Eredivisie 2023-2024
In de finale in de Maaspoort Den Bosch was DKC met 5-1 te sterk voor Almere. Mark Caljouw en Michiel Kruijt van DKC versloegen…
23 march 2024
Opnieuw uitstekende prestatie Robin Tabeling en Selena Piek
Na vorige week al de halve finale te hebben gehaald bij de All England hebben Robin Tabeling en Selena Piek opnieuw een…
23 march 2024
Meer artikelen over bijscholing
- Viktor Axelsen speelt in de plus en wordt Olympisch Kampioen - Bart Jan Botterman
- VBO-bijscholing Esoterie op 12 september in Almere - VBO
- Kennis inhaalslag voor badmintontrainers - Ron Daniëls
- Unieke online bijscholing bij VBO: analyse en tactiek - Ron Daniëls
- Hoe maak je een jeugdtraining leuker? - VBO