Badminton Nederland richt zich op crowdfunding

Badminton Nederland - voorheen de Nederlandse Badminton Bond geheten - heeft vorige week een crowdfundingplatform gelanceerd. Het platform biedt online inzicht in het verloop van de diverse crowdfundingcampagnes.
Volgens Badminton Nederland hebben veel verenigingen en spelers - door de daling van het aantal subsidieregelingen - "moeite om hun activiteiten te financieren, zoals het organiseren van een toernooi of het deelnemen aan internationale wedstrijden."
Crowdfunding kan daarbij volgens de organisatie uitkomst bieden: "Om hun dromen toch te verwezenlijken kunnen spelers en verenigingen op dit crowdfundingplatform een campagne starten waarmee zij extra middelen kunnen genereren. Dat kan bijvoorbeeld door evenementen te organiseren, door te collecteren, of door sponsors te zoeken."
Transparant
Via een eigen online pagina, kan de voortgang van de crowdfunding van individu of club live worden gevolgd. Zo blijft het gehele proces volgens Badminton Nederland "transparant en weet iedereen hoeveel geld er is ingezameld en waaraan het geld wordt besteed."
Inmiddels zijn er vier campagnes gestart. Alida Chen, Mark Caljouw en Soraya de Visch Eijbergen proberen individueel geld in te zamelen, Ruben Jille en Robin Tabeling doen dat als duo. Donateurs krijgen in bijna alle gevallen ook iets terug voor hun financiële bijdrage.
Zo schrijft De Visch Eijbergen op haar pagina: "Ik vind het belangrijk om niet alleen te vrágen, maar ook om te delen met jullie. Daarom ben ik actief op facebook, twitter en instagram. Je krijgt regelmatig updates in de vorm van foto's, video's en berichtjes." Maar er is meer. Zo krijgt een donateur voor 15 euro een gesigneerde shuttle, en voor 25 euro een gesigneerde poster van de Dutch Open 2015.
Week van het Badminton
Maar badmintonnend Nederland richt zich momenteel niet alleen op crowdfunding. Zo is afgelopen maandag de Week van het Badminton van start gegaan. De bond wil zo "badminton promoten en zoveel mogelijk mensen kennis laten maken met de sport en de verenigingen."
Het gaat natuurlijk niet alleen om kennismaking en gezelligheid, de bond wil ook ledenwerven. Veel nieuwe leden blijken bij verenigingen binnen te komen tijdens een open dag. Volgens de website van Badminton Nederland "werd vorig jaar maar liefst één derde van alle bezoekers op de open dagen lid van een deelnemende vereniging." De meeste clubs organiseren daarom tijdens de Week van het Badminton ook een eigen open dag.
QR-code voor dit artikel
Nederlandse Badminton Eredivisie wijzigt per seizoen 2023-2024
De Nederlandse Badminton Eredivisie bestaat volgende seizoen uit acht teams. Hoornse en AMOR hebben zich teruggetrokken.
31 mei 2023
Sporthal eerste thuis van bondscoach Henri Vervoort
Afgelopen april werd bij VELO in Wateringen de Dutch International gespeeld. Daar trof ik de bondscoach voor de Nederlandse…
31 mei 2023
Spinservice ook nog tijdens Olympische Spelen van Parijs 2024 verboden
De BWF heeft besloten om het verbod op de spinservice te verlengen tot en met de Olympische en Paralympische Spelen in Parijs…
30 mei 2023
Doek valt voor spinservice in badminton: tot en met de Spelen verboden
Het doek lijkt definitief gevallen voor de spinservice, die de badmintonwereld recentelijk op zijn kop zette. De bijna niet te…
29 mei 2023
Meer artikelen over strategie
- GEZOCHT: leden werkgroep Diversiteit en Inclusie - Badminton Nederland
- Badminton Nederland richt zich op crowdfunding - Sport & Strategie
- Vennewater - na Floriande - tweede flagship in Noord-Holland - Badminton Nederland
- Naamgenoot Engelse omroep nu eerste flagship in Limburg - Badminton Nederland
- Badminton Nederland moet noodgedwongen lean en mean verder - Sport & Strategie