Het laatste nieuws
Het laatste nieuws
 
 
© Sportnext

WEB-TV: grote kansen voor de 'kleine' sporten

© Sportnext+

Sport en televisie: het is van oudsher een gouden combinatie. Terwijl omroepen en zenders elke dag weer met hun 'gewone' programma's strijden om de kijker, vegen de grote sportwedstrijden met relatief gemak de vloer aan met deze programma's.

Met name grote sporten als voetbal, formule 1 en tennis en de niet-te-missen sportevenementen als de Olympische Spelen, het WK voetbal en de Tour de France weten jaar in, jaar uit miljoenen kijkers naar de beeldbuis te trekken. De verschillende TV-zenders spelen hier gretig om in met voorbeschouwingen, nabeschouwingen, analyses, praatprogramma's, TV-quizjes, documentaires, etc. Toch zit er een keerzijde aan het succes van de grote sporten, namelijk een chronisch en groeiend gebrek aan aandacht voor de 'kleine' sporten.

Frustratie

Het is stiekem een beetje een persoonlijke frustratie. Naast groot voetballiefhebber, ben ik vanaf jongs af aan ook handballer in hart en nieren. De laatste jaren meer vanaf de zijlijn, maar als zo'n sport eenmaal in je bloed zit, gaat het er niet snel meer uit. Nog altijd consumeer ik dus gulzig alles wat er op TV over handbal voorbij komt sprinten. Letterlijk: sprinten, want als je iets te lang met je ogen knippert is het alweer voorbij. Nu ik aan de andere kant, de maker kant, van het televisiescherm zit, begrijp ik goed waarom dit zo is. Toch had ik de hoop dat het anno 2014 een ander verhaal zou zijn.

Tijdens mijn opleiding Nieuwe Media en Digitale Cultuur is mij regelmatig een mooie belofte gedaan. De belofte dat er, met de komst van on-demand en de voortdurende ontwikkeling van het wereldwijde web, een nieuw medialandschap zou ontstaan. Een landschap waarin juist dit soort niches allemaal een eigen beeldkanaal / platform zouden krijgen. Het 'nadeel' van televisie is namelijk tegelijkertijd de kracht van online. Televisie, en met name de commerciële, zal zich altijd op een relatief brede doelgroep blijven richten, waarbij online zich juist kan (en moet?) focussen op de niches. Hoewel er een aantal mooie initiatieven is ontstaan en de 'kleine' sporten online zeker een plek hebben veroverd, is deze belofte nog steeds niet volledig ingevuld.

Wat is hier de oorzaak van? Waarom is er nog steeds geen wekelijks online handbaljournaal met samenvattingen, interviews en achtergronden analyses? Hetzelfde geldt voor sporten als korfbal, volleybal en in mindere mate sporten als wielrennen en atletiek. Voor Fox Sports maken wij de populaire web-tv voetbalprogramma's 90 Seconds en Sidekick TV voor sociale media, maar voor de kleinere sporten lijkt dit een soort ver-van-mijn-bed-show. Ik heb geprobeerd de mogelijke redenen (en oplossingen) op een rijtje te zetten.

Lees de rest van dit artikel op de website van Sportnext.

door

via Sportnext

Schrijf je in voor de nieuwsbrief!

Je ontvangt enkele keren per jaar een speciale update!

vorig artikel

CLEAR! 236 is uit

3 jaar geleden

volgend artikel

Kim Nielsen vanaf 1 april werkzaam op Papendal

3 jaar geleden

Wat vind jij? Er zijn al 11 waarderingen!

Reacties

+

› lees onze huisregels

Meer nieuws