badmintonline.nl logo
Het laatste nieuws
Het laatste nieuws
 
 
Deze afbeelding hoort bij 'De 7 servicewonderen' en is gemaakt door René Lagerwaard
© René Lagerwaard

De 7 servicewonderen

Deze afbeelding hoort bij 'De 7 servicewonderen' en is gemaakt door René Lagerwaard
© René Lagerwaard+

De laatste weken train ik met mijn spelers regelmatig op de dubbelservice. Ik merk dat veel clubspelers hier nog veel vooruitgang kunnen boeken op korte termijn.

Dat merk ik elke training weer opnieuw. Ik verschiet soms zelf van hoe een kleine aanpassing een direct resultaat oplevert.

Daarom heb ik mij even achter de PC gezet en snel even de aandachtspunten op papier gezet die me de laatste tijd opgevallen zijn. Dit zijn tips voor gedreven spelers maar niet voor topspelers. Het zijn puur zaken die me opgevallen zijn en die ik in mijn wedstrijden ook gebruik om te serveren. En zeker tot op dat niveau zijn ze nog van toepassing.

1. vasthouden shuttle

Dit is het meest eenvoudige aandachtspunt en komt maar zelden meer voor dat dit verkeerd is. De meeste trainers weten dit ook en ik begin er eigenlijk gewoon mee om volledig te zijn. De shuttle wordt vastgehouden met duim en wijsvinger en ligt niet in de hand (het vormen van een C met alle vingers).

2. positie van de shuttle & racket

Hier zie je wel veel spelers bij wie verbetering mogelijk is. De positie van het racket en de shuttle voor dat de beweging start is niet gelijk aan hun positie op het moment van raken. Bijvoorbeeld ze houden de shuttle boven het racket voor ze hun slagbeweging beginnen. Elke positie van de shuttle die niet tegen het racketblad is, wil zeggen dat het raakpunt nog "gezocht" moet worden tijdens de beweging. Dit zorgt ALTIJD voor onnauwkeurigheden en verschillende raakpunten waardoor ook de vlucht van de shuttle steeds anders zal zijn en zodoende ook onnauwkeurig. Leer je spelers dus aan om shuttle en racket zo te plaatsen waar het raakpunt ook zal zijn.

Specificaties voor de shuttle: hoe meer je de shuttle verticaal houdt (dop naar beneden, veren naar boven), hoe meer je shuttle met een boog zal vliegen. Dit is te verklaren door het feit dat bij het raken van de dop, deze naar boven zal keren (omdat dit het zwaartepunt is) en dus ook meer opwaarts zal vliegen. Indien je de shuttle meer horizontaal houdt (veren dus achter de dop) en hem op die manier speelt krijgt de shuttle een veel vlakkere vlucht.

Specificaties voor het racket: hoe meer je het racket verticaal houdt (blad naar beneden gericht en handvat bijna recht boven de shuttle) hoe meer je de kans hebt dat de speler niet alleen de shuttle zal slaan met een polsbeweging (welke minder nauwkeurig is - niet enkel een scharnier beweging zoals de elleboog) maar ook dat je je racketblad naar boven zult draaien bij het slaan en de shuttle dus omhoog duwt (indien je dit wil tegengaan moet je een contra-polsbeweging maken tegelijkertijd en krijg je twee bewegingen dus minder nauwkeurigheid). Plaats het racket meer horizontaal zodat je een beweging vooruit kan maken en een meer "platte, horizontale" beweging kan maken...

3. simplify the movement

Deze aanpassingen van stap 2 zijn belangrijk voor stap 3: "simplify". Om je beweging zo eenvoudig mogelijk te maken moet je alle "onnodige" bewegingen en/of mogelijkheden daartoe elimineren, zoals bijvoorbeeld rotaties van de pols. Indien je alle overbodige bewegingen van punt 2 elimineert kan je een servicebeweging maken met enkel maar een scharnierbeweging van de elleboog. Door het weglaten van de extra's en de vlakke vlucht kan je een service creƫren die bijna altijd hetzelfde is...

4. geen slice, maar doorgaan

Het lijkt logisch maar je moet maar eens opletten hoeveel spelers hun service spelen met slice. Het slicen van een shuttle is altijd minder nauwkeurig net omdat de gradatie van het slicen altijd verschilt. Hierdoor verschilt ook altijd de hoogte, snelheid en lengte die je meegeeft aan de shuttle en bij een service zij dat toch belangrijke onderdelen.

Een ander aandachtspunt is dat veel spelers hun shuttle 'tikken'. Een kort raakmoment met de shuttle wil zeggen dat je minder controle hebt over de shuttle. Daarom leer ik mijn spelers om altijd door hun shuttle te gaan. Raak je shuttle, begeleidt hem zo lang mogelijk om zoveel mogelijk controle te hebben. Het door je shuttle gaan heeft bovendien als voordeel dat je racket direct ook in een hogere positie is om het net dreigend af te schermen voor de service-return.

5. relax

Misschien een vanzelfsprekend item, maar zeker spelers die werken aan hun service hebben de neiging om "geblokkeerd" te oefenen. Waak er dus voortdurend over dat de spelers ontspannen zijn en geen spanning hebben in hun schouders, armen, ...

6. positie van de voeten

Er zijn boeken geschreven (of net niet in het badminton) over hoe je best je voeten zet. Elke trainer heeft ook zijn theorie over waarom je je voeten hoe dan ook moet zetten. Het zal mij eigenlijk worst wezen, als het voor hen maar goed aanvoelt tijdens het serveren. Veel spelers veranderen de positie van hun voeten toch van zodra ze geserveerd hebben.

7. baan van de shuttle

Dit vind ik persoonlijk nog het meest frappant. Als ik vraag waarom spelers helemaal tegen de serveerlijn gaan staan om te serveren antwoorden ze: omdat ik dat zo geleerd heb. Als ik dan vraag waarom het goed zou zijn, zijn er al een aantal die moeten afhaken... De andere antwoorden dat de shuttle zo het snelst over het net is en de tegenstander zo dus het minste tijd krijgt om te reageren. Op zich heb ik daar natuurlijk niets op tegen, want dat is correct. Er is alleen een hele grote "maar" in dit verhaal. Omdat de service van de meeste clubspelers niet perfect is merk je dat wanneer ze zo dicht gaan staan, de shuttle nog in een opwaartse beweging is wanneer deze over het net vliegt. Nu mag ik als ontvanger nog zo weinig tijd hebben, een shuttle die nog steeds in stijgende lijn is als hij over het net komt is veel gemakkelijker af te tikken of te plaatsen dan een shuttle die al dalend is als hij over het net komt.

Deze shuttles kunnen bijna niet naar beneden gespeeld worden en zullen dus door de ontvanger opwaarts gespeeld moeten worden. Ik raad mijn spelers aan om een stap naar achter te zetten. Op deze manier is het krijg je een shuttle die langer onderweg is en dus meer tijd geeft aan de tegenstander, maar je hebt wel een dalende lijn en dat is veel belangrijker. De extra tijd die de tegenstander dan zou hebben wordt trouwens gecompenseerd door de vlakkere en dus ook snellere vlucht van de shuttles door de aanpassingen in de vorige puntjes.

Trainers die nog tips hebben kunnen deze gerust onder in de reacties plaatsen, hoe meer inzichten, hoe meer informatie er beschikbaar komt ...

Roel van Heuckelom

door

Schrijf je in voor de nieuwsbrief!

Je ontvangt enkele keren per jaar een speciale update!

Over de auteur: Roel Van Heuckelom

Zeg je Roel, dan zeg je Duvel. Maar naast liefhebber van een Vlaams biertje is deze Zuiderbuur natuurlijk bekend om zijn succesvolle Badcoach kampen.

vorig artikel

Kleinere selectie bij Jong Oranje

5 jaar geleden

volgend artikel

Selectiedag talentopleidingen in Almere

5 jaar geleden

Wat vind jij? Er zijn al 3 waarderingen!

Reacties

+

› lees onze huisregels

Over de auteur: Roel Van Heuckelom

Zeg je Roel, dan zeg je Duvel. Maar naast liefhebber van een Vlaams biertje is deze Zuiderbuur natuurlijk bekend om zijn succesvolle Badcoach kampen.

TEST

Meer nieuws