Ton van Happen: 'Wat een onzin zeg!'

Als toernooidirecteur van de Yonex Dutch Open bezoek ik af en toe deze site. Ik sta verbaasd van de soms suggestieve en negatieve reacties die nergens op zijn gebaseerd.

Wat een onzin zeg om over deze bedragen te praten. Daar klopt helemaal niets van.

Als het om de kosten van deze conferentie voor Badminton Nederland gaat, kan ik melden dat deze internationale coach conferentie de bond niets kost (en ook niet voor de organisatie van de YDO). Hierover zijn met BE en BWF goede afspraken gemaakt door het bondsbestuur.

Een kritische houding is natuurlijk goed, ook richting de vrijwillige bestuurders, Zij hebben het initiatief voor dit side event bij de YDO genomen. Trainers krijgen hierdoor de kans iets op te steken over de ontwikkelingen in het buitenland en vanuit een andere sport. En dat gaat dus zeker niet ten koste van steun aan spelers en verenigingen.

Kennisdeling en ontwikkeling zijn volgens mij erg belangrijk voor iedere sport, dus ook voor badminton. Dat straalt ook af op spelers en verenigingen. Iedere kans die we internationaal hiervoor krijgen, moeten we samen aangrijpen, i.p.v. de grond in te boren. Notorious BIG. Misschien een idee om je eerst beter te laten informeren voordat je reageert.

WhatsApp X

Wat vind je van dit artikel?

Reacties 27

Ron Daniels

Hoi Mark, ik ben inderdaad gevraagd als spreker en ook weer afgezegd en dat staat BNL geheel vrij om te doen daar heb ik dan ook helemaal geen moeite mee. Verder vindt ik dat iedereen het respect krijgt wat hij/zij verdiend, respect krijg niet uit gewoonte of op voorhand je moet het verdienen. Daarom voel ik me helemaal niet schuldig als ik de waarheid schrijf over de directeur, hij deugt niet voor die baan en dat heeft hij ook nooit gedaan. Er is geen positief geluid te horen over die man in zijn rol als boegbeeld van de bond. Daar komt nog bij dat ik uit respect wel altijd netjes mijn naam onder het stukje zet, daar kunnen veel vooral zichzelf respecterende mensen een voorbeeld aan nemen.

En het slechte imago van de bond is niet alleen mijn mening maar juist iets wat je overal hoort wat willen de mensen nou dat het wel waar is maar dat je het niet mag zeggen? Nou sorry maar dat vindt ik dus onzin.

En als ik dan hoor dat ik "steeds" minder serieus wordt genomen omdat ik deze dingen zeg daar lig ik niet echt wakker van de mensen die me niet serieus nemen deden dat toch al niet en de mensen waarvan ik het belangrijk vindt dat ze me serieus nemen doen dat toch wel.Het is een beetje te vergelijken met de anti abortus demonstranten het zijn altijd vrouwen waar van te voren toch al niet mee naar bed zou willen gaan die daar rond lopen (George Carlin).

Mark

Ton, is het niet zo dat Ron Daniëls eerder dit jaar persoonlijk door de voorzitter van BNL is gevraagd om daar als spreker te zijn? Is het niet zo dat de opstelling van Daniëls wordt veroorzaakt door het handelen van BNL? Wie bepaalt eigenlijk wat de norm is en wanneer die overschreden is? Respect voor elkaar is inderdaad belangrijk, maar Daniëls eerst vragen omals spreker te komen en hem dan maanden daarna even 'luchtig' afzeggen dat straalt toch geen 'respect voor elkaar' uit? Kom maar door met de antwoorden Ton!

Joost

Ton, dat advies zou ik dan ook meegeven aan de Lin Dan liefhebbers in plaats van ze nu aan te zetten tot het kopen van kaarten (alsof die zaal ooit vol komt te zitten). Beter een duurder kaartje kopen (alsof dat tientallen euro's scheelt) voor een speler die is op komen dagen dan een goedkoper kaartje voor een speler die niet op komt dagen.

Mike

Ben benieuwd? Want dit gaat gewoon aan de Nederlandse trainers voorbij >>>>> wat voor nut heeft die conferentie dan?

David

Beste Ton, wanneer gaat de BNL technische staf die kennis delen dan ? en met wie ? Practise what you preach zou ik zeggen!

Ton van Happen

zie mijn reacties hieronder.

Ton van Happen

Hoi Ron, er zijn veel vergelijkingen te trekken tussen tafeltennis en badminton. Als je Remi gesproken hebt hierover op Papendal, waar hij werkt, dan zal je dit zeker zijn opgevallen. Hij is ook erg gedreven. Wellicht is het een idee om eens een Nederlandse coach conferentie te organiseren met diverse andere sporten om aanpakken en ervaringen uit te wisselen. Voor de huidige internationale conferentie bij de YDO zijn er in de tafeltenniswereld zeker mensen die meer internationale ervaring hebben dan Remi. Voor de komende conferentie zijn in overleg met BE en BWF deze keuzes gemaakt. Daar kan niets meer aan worden gewijzigd.

Ton van Happen

Beste David, die woorden hoeven niet gefluisterd te worden. Uit de contacten die ik met de bestuursleden heb, merk ik dat zij hard bezig zijn (en met grote inzet!) zijn de bond, ondanks veel tegenslagen in de afgelopen tijd, klaar te stomen voor een gezonde toekomst. Dat er soms keuzes gemaakt moeten worden, waar niet iedereen blij mee is, is logisch. Dat hoort bij besturen. Kennis delen komt overigens niet alleen van bestuurders en coaches af, dat is iets dat voor iedereen geldt.

Ton van Happen

Dank je. Ik zal af en toe reageren als ik denk dat dit in het belang is van de Yonex Dutch open of van de Carlton NK

Ton van Happen

Wat een cynisme zeg. Ik zou zeggen: probeer eens wat positieve energie te steken in je geliefde sport. Met dit soort opmerkingen gaat het nooit lukken om de badmintonsport naar een hoger niveau te tillen.

Ton van Happen

Maartje Verheul zal hier binnenkort op terugkomen.

Ton van Happen

Volgens mij vraag je naar de bekende weg Joost. Geen enkele organisatie kan vooraf garanties geven over het deelnemersveld. Als je twijfelt of hij wel speelt en dat de enige reden is om te komen kijken, moet je tot het laatste moment wachten en dan een duurder kaartje kopen.

Ton van Happen

Ik vind het jammer dat hij zo reageert. Hij is welkom op de conferentie. Dar kan hij met iedereen in discussie gaan. Waar hij een punt van maakt is dat hij niet als spreker op de lijst staat. Hij wekt de indruk dat hij door Badminton Nederland is afgeserveerd. Dat is zeker niet zo. Door zijn opstelling en norm overschrijdend taalgebruik (zie zijn verhaal over het imago van de bond en hetgeen hij schrijft over de directeur) maakt hij het voor zichzelf wel steeds moeilijker om door anderen serieus genomen te worden. Ik vind dat je zo niet over anderen kunt schrijven, ook al ben je het principieel oneens met iemand anders. Respect voor elkaar blijf ik belangrijk vinden.

Ron Daniels

punt gemaakt Julio, netjes

julio

Sorry hoor, maar als er toch 1 sport nog droeviger aan toe is dan de onze dan is het wel tafeltennis. De Chinese hegemonie is daar nog veel groter dan bij ons en er is werkelijk geen één Europees land in staat om ook maar een beetje tegenwicht te bieden. Nederland heeft sinds de jaren '80 geen fatsoenlijke speler of speelster meer voortgebracht. Dat moet ook een organisatorische component hebben.

Laten we niet te blij zijn met de bemoeienissen van een sport die nog zieltogender is dan de onze, en waarbij de scheidsrechter hardop gaat aftellen als de rally te lang duurt.

Wouter

Ton, waarom tonen jullie geen ballen door Ron Daniëls daar als spreker neer te zetten? Daniëls is de meest uitgesproken (en besproken) trainer in Nederland?

Alain

Kan het mij ook niet voorstellen dat good old Vriesekoop voor niets komt en dat Gade zelf zijn reis- en verblijfkosten zal betalen (dat lijkt mij ook niet redelijk). Die kosten worden gedragen door BE en BWF als ik het verhaal van Ton goed lees.

Max

Hi Ton, welkom op deze site. Neem deel aan de discussies op start ze op, alle bijdragen zijn welkom.

Ron Daniels

Hoi Ton, Ik ben het met je eens dat een ieder die iets op de site zet zich eerst moet verdiepen in de zaak anders moet je het niet schrijven. Ik vindt met name de komst van Vriezekoop erg goed die heeft laten zien dat je wel degelijk de Chinezen kan aanpakken en dat ook nog eens in hun thuisland. In verband daarmee zou ik willen voorstellen om Tafeltennis Coach Remi Beelen uit te nodigen hij zou wel eens een hele goede bijdrage kunnen leveren aan de discussie hij is dan ook een van de coaches uit andere sporten waar ik wel eens discussies mee heb. De Deense afvaardiging is een stuk minder interessant het is de gevestigde orden die niets zullen zeggen al was het maar om niemand voor de kop te stoten. Zo'n bij een komst is aardig maar verzet weinig of niets, veranderingen komen niet van gevestigde orden maar van de grass-roots organisaties en personen. Zonder smaak makers zal het een dooie boel worden. ben er zelf een aantal keer bij geweest en heb er op een keer na NIETS van opgestoken. Gesprekken met Remi hebben me aan het denken gezet en dat was leuk.

Verder betekend het voor de Nederlandse trainers niet zo veel we hebben het niveau niet in ons land om op dit onderwerp op een zinnige manier van gedachte te wisselen.

Ik vindt het wel enorm leuk dat jij je als tafeltennis man hiermee bezig houdt dat geeft de burger weer wat moed en licht in de duisternis van Badminton Nederland.

julio

Haha wat leuk! Helemaal duidelijk nu. Meestal is een reactie hier overigens een vraag om beter geïnformeerd te worden. Ik baseerde mij op websites waar je sprekers kunt bestellen. De gemiddelde oud-hockey'er, -schaker of -bergbeklimster vraagt 2000 euro, ik schatte mevrouw Vriesekoop iets hoger in qua bekendheid...

Mooi om te zien dat mevrouw Vriesekoop zich onbezoldigd in wil zetten voor onze mooie sport en dat Peter Gade zelf met Easy-Jet naar De Dutch Open komt. Ik geloof er geen biet van, maar ik ben maar een eenvoudige, matig geïnformeerde cynicus die elke euro die naar onduidelijke prestige-doelen ziet gaan zonde vindt van zijn bondscontributie.

David

..Kennisdeling en ontwikkeling zijn volgens mij erg belangrijk voor iedere sport, dus ook voor badminton. Dat straalt ook af op spelers en verenigingen...
Dat zijn mooie woorden Ton, zou je die woorden ook kunnen fluisteren in de oren van de trainers van de technische staf van Badminton Nederland. Wanneer delen zij hun kennis? en met wie?

Primus Paribus

BNL dit was je kans om Ron Daniëls te 'ontmaskeren' door hem tussen dit panel van deskundigen te zetten. Jullie hebben die kans niet gegrepen en ik denk dat ik weet waarom. Stel voor dat Ron zijn woordje doet, zijn visie vertelt en zich staande weet te houden in de discussie en zelfs bijval krijgt? Tja .... dat kan BNL niet gebruiken want dat zou aantonen hoever BNL er al die tijd naast zat door Daniëls te negeren. Daniëls zou BNL een spiegel voorhouden en het zou geen fraai beeld laten zien. Ron is the man, but it takes a man to accept that! BNL is een kleuterklas.

Mike

"Het evenement is bedoeld voor coaches/trainers (SLB-4) uit binnen- en buitenland". Hoeveel SLB-4 trainers zijn er dan in Nederland? En waarom kunnen lagere trainers daar niet voor inschrijven?

Joost

Ton, in één van de reacties op het artikel over de inschrijving van Lin Dan las ik een vraag of er een "geld terug" garantie is als er een kaartje gekocht wordt en Lin Dan niet komt. Hoe gaat de organisatie van de YDO daarmee om?

Jeroen

Beste Ton, goed dat je op deze site een reactie plaatst. Dat zouden meer mensen van BNL moeten doen: A omdat dit een teken van leven geeft, B omdat dit interesse in de klant van BNL toont, C om eventuele misverstanden uit de wereld te helpen en D omdat dit discussies opstart. En dat je maar 'af en toe' deze site bezoekt dat zeggen alle mensen van BNL, maar ondertussen ....

Mark

Hi Ton, en wat is jouw reactie op de reactie van Ron Daniëls?

Ton van Happen

Even voor de volledigheid: mijn bijdrage is een reactie op het bericht van @julio die gesteld heeft dat we voor de sprekers op de internationale coach conferentie € 12.000 zouden moeten betalen!

Reacties zijn afkomstig uit de periode dat badmintonline.nl Disqus gebruikte als reactiesysteem.

Meer over dit onderwerp

Azië veegt de vloer aan met Europa tijdens Yonex Dutch Junior International 2026

Azië veegt de vloer aan met Europa tijdens Yonex Dutch Junior International 2026

Wereldtop badminton strijkt neer in Haarlem: topsport en spektakel in de DEGIRO-hal

Wereldtop badminton strijkt neer in Haarlem: topsport en spektakel in de DEGIRO-hal

YONEX Dutch Junior International van 25 februari t/m 1 maart 2026 in Haarlem

YONEX Dutch Junior International van 25 februari t/m 1 maart 2026 in Haarlem

Merkle en Huang winnen enkelspeltitels op Yonex Dutch Open 2025

Meer weten over badminton?

Yonex

badmintonmerken

Wat is Yonex?