Gesprek met Van Dooremalen over andere functie

Gesprek met Van Dooremalen over andere functie

Badminton Nederland gaat, zodra het daarvoor de ruimte heeft, op zoek naar een nieuwe Technisch Directeur.

Het bondsbestuur is van mening dat Martijn van Dooremalen, die deze functie sinds 1999 vervult, niet langer de toegevoegde waarde heeft die hij jarenlang wel had. "Het Van Dooremalen-effect is helaas uitgewerkt," verwoordt bondsvoorzitter Ted van der Meer de mening van het bestuur. "Het is tijd voor verandering."

BNL-bestuur wil vernieuwing in sector Topsport

Het bestuur van BNL wil Van Dooremalen graag voor de bond behouden en is met hem in gesprek over een nieuwe uitdagende functie. Van der Meer: "Martijn heeft een enorme berg kennis over het nationale en internationale badminton. Als we tot een accoord komen kan dat een win-win situatie betekenen voor zowel de bond als voor Martijn."

Van Dooremalen werd op 1 augustus 1985 benoemd als bondscoach. In 1999 tekende hij een contract als technisch directeur. In zijn periode heeft hij met individuele spelers en met landenteams vele successen geboekt. Op de Europese kampioenschappen werden in de periode 1988-2006 op elk EK medailles gewonnen met als hoogtepunten de gouden medailles in het enkelspel van Yao Jie (2002) en Mia Audina (2004) en in het dubbel van het duo Mia Audina/Lotte Jonathans (2004). Voorts werden diverse medailles gewonnen op het EK landenteams.

Op mondiaal niveau waren de Oranjevrouwen ook succesvol met een bronzen medaille op het WK van 2002 en een finaleplaats in 2006. Een ander absoluut hoogtepunt vormde de zilveren medaille van Mia Audina op de Olympische Spelen van 2004.

Ted van der Meer: "We hebben zeer veel respect voor Martijn. Er zijn onder zijn leiding prima prestaties geleverd. Het is ook een misverstand dat die prestaties vooral op het conto komen van spelers die in het buitenland zijn opgeleid. Ook in de periode die voorafging aan de komst van Yao Jie en Mia Audina werden er door spelers als Eline Coene, Jeroen van Dijk, Lotte Jonathans, Erica van Dijck al EK-medailles gewonnen."

Badminton Nederland heeft besloten om over de onderhandelingen met Martijn van Dooremalen 'radiostilte' te betrachten. Wel zal er op de Bondsvergadering van aanstaande zaterdag in Almere tekst en uitleg worden gegeven.

WhatsApp X

Wat vind je van dit artikel?

Reacties 17

badmintonline.nl

#24 RE: BNL biedt van Dooremalen andere functie — Ridder Piet 12-10-2011 11:01

@Jan van Riel

Beste Jan,

Bedankt voor je schrijven.

Ik heb over de topsport van badminton Nederland een aardig idee over hoe het zou moeten. Ik heb al eens in een artikel in een badmintoninfo editie een maximale Papendal leeftijd van 25 jaar gesteld.

Het probleem wat ik met de huidige TD ontslag actie van de heer van de Meer heb, is dat er plannen en afspraken gemaakt zijn met selectiespelers. Tijdens de aanstaande Bondsvergadering had gemakkelijk aangegeven kunnen worden, waar er in betreffende plannen bijgestuurd zou moeten worden, dit i.v.m. de €80.000.- budget overschrijding.

Met deze Blitzkrieg actie jaagt onze Ted alle Yonex topsporters in de gordijnen. Deze tegenwind vlak voor de Yonex Dutch Open is nergens voor nodig en lijkt er alleen maar om zelf te kunnen scoren.

Hopelijk zijn de spelers zo professioneel om toch de Dutch Open te spelen, maar ik zou niet verbaasd zijn, als ze zich ziek afmelden.

Na het Olympisch selectie traject (voorjaar 2012)was het vroeg genoeg geweest om met de TD de resultaten te beoordelen en af te rekenen, zeker als iemand al 25 jaar als werknemer bij de Bond is.Na de Bondsvergadering, als er meer over de budgetoverschrijding boven tafel komt, dan zal ik proberen om je vragen te beantwoorden en op papier te zetten.

groet Piet

-----

Er zijn plannen en afspraken gemaakt met de spelers. Ik heb het idee dat er vooral plannen en afspraken zijn gemaakt met Ruud Bosch / Koen Ridder, Paulien van Dooremalen / Lotte Jonathans. De andere spelers hebben immers te horen gekregen dat er voor hen meer beperkingen dan mogelijkheden zijn.

Mij lijkt het een interessante vraag om te horen welke financiële vergoedingen er (buiten toernooien om) elke dag naar Lotte Jonathans gaan vanuit de NOC*NSF-pot en de Yonex-pot. Ze ging alleen voor een 'allejezus goed aanbod' competitie spelen in Duitsland, dus het ligt in de lijn van verwachting dat ze diezelfde voorwaarde stelde aan d'r rentree onder de vleugels van Martijn Van Dooremalen. Misschien maakt ze daarom nu zoveel kabaal?

Ik heb de naam Gerben Bruijstens in deze hele discussie nog nergens gehoord: we nemen als Badminton Nederland toch geen bondscoaches aan die onvoldoende autoriteit en vaardigheid hebben? Bruijstens weet vast wel raad met Lottes zorgen over haar traject.

"Alle Yonex topsporters." Piet, het zijn nationale selectiespelers die - in de meeste gevallen - met een spreekwoordelijk pistool op hun hoofd moesten kiezen voor dit Japanse merk, omdat ze anders konden wieberen. Wellicht kan je Duinwijcker Jorrit de Ruiter hier eens over bellen, ik meen dat hij ook eens voor die keuze gesteld is: de kogel door z'n topsportcarrière of het Japanse merk.

"Hopelijk zijn de spelers zo professioneel om toch de Dutch Open te spelen, maar ik zou niet verbaasd zijn, als ze zich ziek afmelden." Geef je de spelers hier nu een tip?

"zeker als iemand al 25 jaar als werknemer bij de Bond is", senioriteit is geen kwalificatie van kwaliteit. Van der Meer kiest met zijn aanstaande bestuursgenoten voor een clean cut. De afgevaardigden kunnen daarover zaterdag hun oordeel vellen.

Ralph

Helemaal mee eens Christ. Nog even en dan moeten we sympathie opbrengen voor de TD, de man zou niet eens een andere positie moeten worden aangeboden.

Bij Piet wordt nu op Ted geschoten omdat hij Ted heet en niet Rob.

Had Rob dit gedaan dan zou hij door de regio Haarlem worden onthaald als held en de lang verwachte verlosser.

badmintonline.nl

Interessante reactie van Jan van Riel:

#21 RE: BNL biedt van Dooremalen andere functie — jan van riel 12-10-2011 07:05

Beste Piet,

Laat ik je deelgenoot maken van mijn gedachten over de recente ontwikkelingen in badmintonland. Doe er mee wat je wilt!

Ik trap een open deur in als ik zeg dat het gevoerde beleid niet het gewenste resultaat heeft geboekt. Er is olv het vorige bestuur veel geïnvesteerd in het topsportdeel met enkel en alleen resultaat op korte termijn in gedachte; deelname met 4 spelers aan OS 2012. Daar heeft veel voor moeten wijken. Een met straffe hand bewaakte sponsordeal met een supplier, verregaande overschrijding van het budget en uitkleding van de talentenopleiding. Het OS-traject is nog niet ten einde, maar gevoeglijk mogen we er van uit gaan dat deelname niet reëel is. De vraag mag gesteld worden of het allemaal waard is geweest. Imagoschade voor BNL, imagoschade voor je broer, imagoschade voor de sport in zijn algemeenheid.

Hoe nu verder?

Je mag van alles vinden van het aan te treden bestuur. Je mag hun handelen onoorbaar vinden, je mag je uit liefde voor je broer geboren rancune er op bot vieren, maar een ding kan hen niet ontzegt worden, nl. het hebben van daadkracht. Gelukkig leeft het besef, dat het 5 voor 12 is en dat verder pappen en nathouden niet aan de orde kan zijn. Zachte heelmeesters maken immers stinkende wonden. Nu is het tijd om het roer om te gooien. In dat kader de volgende vragen aan jou (of aan eenieder, die erop wil antwoorden):

1.Kunnen we binnen de financiele kaders alle topsportprogramma’s blijven realiseren?
2.is in het huidige tijdsgewricht instandhouding van het fenomeen Papendal nog wenselijk?
3.als 2 ontkennend wordt beantwoord, wat zijn de alternatieven?
4.Moet de focus niet gaan liggen op Rio 2016 met de koppels Tabeling/Piek, arends/piek en arends/maas?
5.Moeten BNL niet investeren in voor alle partijen acceptabele sponsoren dmv het inhuren van een professioneel sportmarketingburo?

Ik ben benieuwd naar je antwoord.

Jan van Riel

badmintonline.nl

#16 Technisch directeur — Ridder Piet 11-10-2011 22:17

Iedereen weet dat een Bond met een technisch directeur een hoger aanzien bij het NOC*NSF heeft, dit wordt nog eens bevestigd door sportknowhowwww.sportknowho...

Martijn van Dooremalen kostte BNL eigenlijk niets en werd betaald door subsidies, dat had Rob Ridder met zijn schaak achtergrond aardig gezien.

Ook Koos Roeland met zijn jarenlange financiële achtergrond heeft dat door.

Ted van der Meer biedt Martijn van Dooremalen een ander functie binnen onze bond aan, dit betekent dat het geld gaat kosten uit de algemene middelen.

Het salaris van de heer van Dooremalen zou VER boven de Balkenende norm zijn, echter niets is minder waar. Jullie hebben je lekker laten lummelen door die prachtige verhalen van Ron Daniëls.

Het ontslag is door onze Bondsvoorzitter aangezegd en NU onder Ted van der Meer gaat het 'echt' geld kosten. Of ontslag met de rechtbank formule of de 'gouden' handdruk voor iemand die meer dan 25 jaar in dienst geweest is en ouder dan 50 jaar is. Ja, er kan door Ted dan een andere baan aangeboden worden, echter Martijn zal dat alleen maar kunnen accepteren met behoud van salaris en daar zal de rechter het ook mee eens zijn.

Badminton Nederland WEL GEFELICITEERD en EET SMAKELIJK met deze prachtige actie van Ted van der Meer op 11 oktober 2011

- - - - -

Piet, wie heeft er geroepen dat MvD een salaris heeft dat boven de Balkenendenorm uitkomt? In 2007 was dit 122.000 en in 2009 188.000. Daar is MvD nooit overheen gegaan.

Piet, wat is jouw voorstel? Een door sommige als megalomaan aangemerkte technisch directeur laten zitten omwille van de subsidie?

Piet, je laatste zin is wellicht de mooiste. Wat is hier je punt? Vermaan je Ted nu om het feit dat ie pijnlijke beslissingen neemt? Badminton Nederland is een zieke organisatie, er is geen andere verklaring voor het feit dat iemand zo lang aan de touwtjes kan trekken zoals MvD dat heeft kunnen en mogen doen. Nu is er een voorzitter die een pijnlijke excisie voorstelt, een dure zelfs. Maar kwaadaardige gezwellen doen zelden meer kwaad BUITEN dan BINNEN het lichaam.

BLF

Ron Daniëls Rocks!!!

Badminton Liberation Front

Remco

Hopelijk neemt de TD het aanbod niet aan en zijn we helemaal van hem af

Andre

Beste Ridder-adept ...... ik weet niet wat ik moet zeggen, ik betrap mijzelf er op dat ik het met je eens ben. Ik had dat vanaf het moment dat je hier op deze site bent gaan posten niet voor mogelijk gehouden. Verfrissend.

Ridder-adept

Ik hoop dat er een frisse wind gaat waaien door BNL. MvD had zijn langste tijd als TD wel gehad en hopelijk brengt de nieuwe TD (samen met het bestuur) een nieuwe impuls.

Breng de ledendaling bij de clubs tot een ommekeer en laat de kleinere provincieclubs weer bloeien!

Freek

Het is nog schappelijk van BNL om deze grootverdienende opvreter een andere functie aan te bieden in plaats van gewoon te ontslaan. Zal ongetwijfeld met behoud van zijn riante salaris zijn.

Dominique

Bart, ik ben blij dat er iemand van Duinwijck is die afstand neemt van de domme reacties van 'de broer van', een anonieme postbode en een op haar pik getrapte en net uit haar jarenlange winterslaap ontwaakte Henriëtte Vernooij op de site van Piet Ridder want die reacties maken Duinwijck volstrekt belachelijk.

Al jaren wordt er geklaagd over Martijn, ook door Piet, ook door Rob, ook door spelers, door iedereen en alles. En nu wordt er eens een keer aan gedaan en dan gaat ineens half Haarlem moord en brand schreeuwen en de vermoorde onschuld spelen en dat alleen omdat in juni Rob Ridder weggestuurd is.

Ron Daniëls

Hoera het is feest, het is nog geen groot feest wat hij zit er nog ergens in een hoekje maar toch er komt een eind aan het de ellende van van Dooremalen. Ik moet helaas ook erkennen dat dit allemaal niet mogelijk was geweest zonder de uitstekende medewerking van de TD zelf, graag had ik zelf de volle 100% eer gehad maar dat zou niet eerlijk zijn. De manier waarop hij om weet te gaan met zijn contacten om andere zwart te maken is hem noodlotig geworden, een krom mes moet ook weer niet zo krom zijn dat je jezelf in je rug steekt. De hoop is nu dat er inderdaad iemand op staat en mijn aanklacht voor smart zoals op een andere site wordt voorgesteld, ik ken één persoon die het zeker niet zal doen die kijkt wel uit want hij weet dat dit alleen maar het tipje van de ijsberg is. Dan was er nog de reactie van iemand die zei dat is heel slecht voor de spelers hun voorbereiding op Londen, ja dat argument kennen we ik kan zomaar 4 namen bedenken die dit kunnen bevestigen dat de problemen die er zijn bij BNL niet goed is voor je voorbereiding. Dat was toen niet zo belangrijk want je heb nu eenmaal twee soorten badminton spelers in Nederland en deze 4 behoren niet tot de juiste groep. Ik ben blij dat gerechtigheid is gedaan, en ben er trots op dat ik daar mijn steentje heb kunnen bijdragen. Heb ik een hetze gevoerd? Ja dat dacht ik wel :-) maar dan wel in het open met mijn naam onder de stukken nadat ik vele malen zelf de hetze heb gevoeld gedaan door deze TD, achterbaks in wandelgangen in het geniep.

Bart

Dominique, wil je wel even bij de feiten blijven. Het standpunt van Duinwijck of van de aanhang van Duinwijck wordt niet vertegenwoordigd door de stukjes en reacties die op de site van Piet Ridder staan. Dank.

Dominique

Wat een enorme sukkels daar op de site van Piet, die proberen met alle wetenschap over wat Martijn allemaal heeft gedaan hem nog te verdedigen, wordt er een beetje misselijk van. En dat allemaal omdat hun geliefde Rob Ridder door zijn eigen fouten het veld heeft moeten ruimen.

Duinwijck en aanhang, je maakt jezelf volstrekt belachelijk door de TD nu te verdedigen.

Walter

"Het Van Dooremalen-effect is helaas uitgewerkt,"

Was dat maar waar, dan kon Nederland weer haar beste singe spelers opstellen in het nationale team!

Naief

Piet is definitief NAIEF te noemen en waait met alle winden mee.

badmintonline.nl

Worden normen en waarden overschreden? — Ridder Piet
11-10-2011 11:48

Via badmintonline werd al enige tijd onder aanvoering van Ron Daniëls een grote 'HETZE' tegen Martijn van Dooremalen gevoerd.

Het lijkt erop dat Martijn van Dooremalen door de Deense elitetrainer en de 'Fakenamen' reacties op betreffende site even snel is geslachtofferd.

Voorzitter Ted van der Meer lijkt al een duidelijke keuze gemaakt te hebben en geeft de TD geen enkele kans om zijn functioneren van het afgelopen jaar tegenover de afgevaardigden en de bondsvergadering te verdedigen.

Het lijkt erop dat de democratie binnen Badminton Nederland zijn langste tijd gehad heeft.

Persoonlijk vind ik dat deze annoncering de schoonheidsprijs absoluut niet verdient.

Als er met Martijn, binnen kamers tot een definitief akkoord voor een andere functie was gekomen, dan was het al vroeg genoeg geweest om de MEDIA te informeren.

Wieberen

Geef hem de nietszeggende functie van Nanning van der Hoop, daar kan Van Dooremalen weinige verder schade aanrichten

Reacties zijn afkomstig uit de periode dat badmintonline.nl Disqus gebruikte als reactiesysteem.

Meer over dit onderwerp

De voorzitter en het missietraject van Badminton Nederland

De voorzitter en het missietraject van Badminton Nederland

Tips voor de juiste badmintonmaterialen

Tips voor de juiste badmintonmaterialen

Zo speel jij een onbezorgd potje badminton

Zo speel jij een onbezorgd potje badminton

Badminton en boksen: allebei een contactsport?

Badminton en boksen: allebei een contactsport?