Van dromen naar plannen
Begin deze week heb ik een gesprek gevoerd met Peter van Baak van SponsorVisie. Op het bondsbureau stond dat gepland met een aantal collega's.
Met elkaar inventariseren wat we kunnen doen om meer geld te genereren voor iedereen en alles die badminton een warm hart toe draagt. Ik heb Peter van Baak leren kennen tijdens het 'S-PORTCAFE in Maaspoort Sports & Events alwaar hij een presentatie hield over de sponsorkansen. Ik heb daar reeds eerder over geschreven, want je hand ophouden en geld vragen voor een reclamebord is niet meer van deze tijd.
In samenwerking met SponsorVisie kunnen we iedereen helpen om aan extra inkomsten te komen. Het idee is om via Badminton Nederland een portaal te creëren waarbij we de verenigingen en topspelers en -speelsters kunnen profileren om zo geld binnen te halen.
Uiteraard willen we ook iets opzetten om projecten cq. evenementen van Badminton Nederland een breder financieel draagvlak te geven. Kortom, iedereen kan via dit portaal iets doen om geld te genereren. En natuurlijk is dat niet heilig, want er zal dan nog steeds aandacht gegeven moeten worden om traffic te genereren. Op deze manier kunnen we alles en iedereen ook beter met elkaar verbinden en dat is een thema uit A Clear Future: Samen Verenigen. Afgelopen zaterdag is tijdens de vergadering van het bondsbestuur besloten om een go te geven aan een verdere inventarisatie en concretisering van de samenwerking met SponsorVisie. We gaan dus echt aan de slag en daar komt dus een vervolg.
Na het overleg met SponsorVisie werd de samenstelling van de groep wat gewisseld en gingen we verder met de denktank Yonex Dutch Open. Gewoon zonder na te denken of het allemaal te realiseren is, gewoon ideeën op tafel leggen om van de Yonex Dutch Open een groter supervet evenement te maken. Ook hier geldt dus voor dat we echt aan de slag gaan. Het toernooi op zich staat, de formule is bekend en de invulling staat. Het gaat dus om de entourage er omheen.
We willen veel meer publiek trekken, dus moeten we wat te bieden hebben. We denken dus na over arrangementen waarbij de Yonex Dutch Open een onderdeel is van het geheel. We denken na of het te realiseren is om bijvoorbeeld Lin Dan naar Nederland te halen voor een demonstratiepartij. In het achterhoofd dat de demonstratie met Peter Gade ook een succes was. Waarom zouden we niet een heuse playerslounge inrichten, waardoor we ons significant onderscheiden van de andere vergelijkbare toernooien. Een playerslounge waar alles aanwezig is om de deelnemers en deelneemster te knuffelen en te koesteren waardoor ze volgend jaar zeker terug willen komen en er in het circuit ook over praten. De Yonex Dutch Open moet ook voor de spelers the place to be zijn. En vanwege het beperkte budget is dat niet te doen met meer prijzengeld, en dus moet dat anders.
Het idee ontstond ook een playerslane te creëren. De spelers en speelsters lopen dan via een mixed zone de sporthal binnen, waarbij het publiek ze kan zien en handtekeningen kunnen verzamelen. En waarom zouden we ze niet een echte heldenstatus geven door ze op te halen in een limousine? Ook de hal moet van ver af één en al badminton uitstralen. Hoe gaaf zou het zijn om een hele grote opblaasbare shuttle voor de ingang te leggen? Wat te denken van de entourage rondom de wedstrijden? Met licht en geluid kunnen die een supervette lading krijgen, denk daarbij aan de entourage rondom de Finale Carlton Eredivisie.
Kansen liggen er volop op het vlak van sponsoring en business. Het VIP-terras moet vol zitten met (potentiële) partners van Badminton Nederland. Die mensen moeten zo geknuffeld en gekoesterd worden dat ze er volgend jaar zeker weer bij willen zijn. De Yonex Dutch Open 2015; het ontmoetingsevenement bij uitstek voor jong en oud geheel in lijn met A Clear Future.
Dromen zijn bedrog zong Marco Borsato eens, maar de dromen van vandaag zijn de plannen voor morgen en die plannen gaan we concretiseren. En ja, niet alles zal lukken, want daar is geld voor nodig. Ah, daar sluit dan de uitwerking van de plannen met SponsorVisie mooi op aan. Heb jij nog dromen? Laat ze maar weten op pkleijn@badminton.nl.
Donderdag was het tweede Minicongres van Badminton Nederland bij BV Floriande in Hoofddorp. En het is zo goed om te zien dat steeds meer verenigingen de weg weten te vinden naar deze congressen. En ja, dat kunnen er nog veel meer zijn, want de verenigingen kunnen daar zoveel mee krijgen waar ze mee aan de slag kunnen, dat het eigenlijk een gemiste kans is als ze niet komen. Laten we er maar vanuit gaan dat diegene die aanwezig waren hun enthousiasme delen met de andere verenigingen waar ze op bezoek gaan of die op bezoek komen. Samen verenigen zodat we de verre doelen die we willen realiseren ook gaan realiseren. De olievlek wordt groter en groter. De formule van minicongressen slaat aan en zal zeker een vervolg krijgen. In ieder geval al op zondag 26 april a.s. in Hoogeveen.
Zaterdagochtend bestuursvergadering in Nieuwegein en de keren dat dat daar nog plaats gaat vinden worden steeds minder want Badminton Nederland gaat verhuizen. Verschillende opties liggen in het vizier waarbij de overgebleven locaties allemaal hun voors en tegens hebben. Tijdens het vergadering van het bondsbestuur wordt het wel en wee besproken. Ook legt het bondsbureau verantwoording af voor datgene wat ze gedaan hebben in de afgelopen maand. En dat is niet gering hoor, want onder leiding van verandermanager Ton Meeles vindt een omslag plaats in denken en doen.
Geheel in de lijn van A Clear Future worden projecten opgepakt en ten uitvoer gebracht. Denk daarbij ook aan het verbeteren van de jeugdvoorzieningen, want wie de jeugd heeft, heeft de toekomst. Verbinden is daar ook een sleutelwoord want verschillende partijen en dus ook belangen moeten tot elkaar gebracht worden om het maximale rendement te kunnen realiseren. Er zal nog het nodige water door de Rijn moeten om dat te verwezenlijken, maar er worden stappen gezet. En als die stappen dan uiteindelijk het gewenste resultaat opleveren, dan gaat daar zeker een aanzuigende werking van uit. Een moeilijke weg, maar wel een weg die leidt tot onderscheidende successen, want op de weg van de minste weerstand is het altijd dringen. We doen het al jaren zo moet plaats maken voor nieuwe ideeën en kansen. Ook de andere deelprojecten passeren de revue, zoals de contributiesystematiek en de communicatie. En op 2 mei praten we de afgevaardigden weer bij over de stand van zaken tijdens de Carlton GT Cup.
Persoonlijk heb ik dus een go gekregen om verder aan de slag te gaan met SponsorVisie en het verder uitwerken van een samenwerking met badmintonline.nl. Er moet nog veel werk verzet worden in het kader van A Clear Future, maar steeds worden er weer stappen gezet. Steeds weer boeken we vooruitgang. We willen ons steeds beter gaan profileren, de aandacht verdienen die we willen. Dat kan alleen door duidelijk te zijn en je goed te positioneren. Ze moeten simpelweg niet meer om ons heen kunnen. Daar valt nog wat te winnen, want het profileren en positioneren moet nog beter want daar liggen kansen te over.
Op dit artikel berust auteursrecht: neem de tekst en afbeeldingen niet over zonder schriftelijke toestemming van badmintonline.nl. Een weblink of QR-code naar dit artikel plaatsen op de website of in het clubblad van je badmintonclub mag natuurlijk wel.
QR-code voor dit artikel
Subsidies geschrapt voor topbadminton
Vorige week werd bij Badminton Nederland bekend dat de subsidies geschrapt worden. Is badminton minder populair geworden en wat…
19 december 2024
Topbadmintonner Debora Jille: zet badminton(spelers) niet buitenspel
Dit is mijn allereerste bijdrage op LinkedIn en ik heb altijd gehoopt en ernaar toe gewerkt dat mijn eerste post een hele…
16 december 2024
Debora Jille pakt titel in vrouwendubbel in Schotland
Debora Jille heeft samen met Sara Thygesen de titel gewonnen in het vrouwendubbel op de Scottish Open. In de finale was de…
24 november 2024
Dubbel pech voor DKC?
Afgelopen maandag kwam het slechte nieuws van Badminton Nederland hard aan dat beide gemengddubbel winstpunten tegen Smashing…
18 november 2024
Meer artikelen over marketing
- Badminton Nederland zoekt de nieuwe Martijn van Tongeren om een data driven organisatie te worden! - Badminton Nederland
- Belang en inzet van digitale marketing voor Badminton Nederland - Redactie
- Badminton Nederland Jaarplan 2021: coronavirus bepaalt de koers - Badminton Nederland
- Even je e-mail checken: krijgt jouw badmintonclub onze nieuwsbrief al? - Redactie
- Badminton Nederland heeft een vacature voor Manager Marketing en Onderzoek - Badminton Nederland