Nationale selectie: nieuwe sporthelden, nieuwe roll-up banners
Afgelopen maandag ben ik in de auto gestapt om naar Papendal af te reizen. Ten eerste wilde ik eens zien hoe het er aan toe gaat tijdens zo'n training en daarnaast had ik een afspraak met de spelersraad.
Jij het nieuws, wij een tikkie!
Na enig zoekwerk kwam ik uiteindelijk in de hal waar onze nationale selectie traint en het was er volle bak. Mooi om eens te zien hoe het er aan toe gaat, want laten we niet vergeten dat presteren tijdens toernooien en andere wedstrijden natuurlijk ook enorm veel trainingsarbeid vereist, en daar zit geen man naar te kijken maar is wel hard nodig.
Nadat de training af was gelopen ging ik dus in gesprek met de spelersraad bestaande uit Selena Piek, Eefje Muskens, Jacco Arends en Jorrit de Ruiter. Ik wilde ten eerste kennis maken met ze omdat ik met de portefeuille Marketing & PR ook raakvlakken heb met de topsport, niet zozeer technisch of tactisch, maar wel hoe we het neer kunnen zetten. En natuurlijk heb ik daar een beeld bij, en hoop ik dat we veel, veel meer aandacht kunnen gaan genereren, maar belangrijk daarbij is zeer zeker ook hoe de spelers er zelf naar kijken.
Vorige week schreef ik over het vele oud zeer wat er zit. Ook bij de spelersraad zit wel enige ruis over de manier waarop er samen gewerkt zou worden. Op de één of andere manier is er geen goede verstandhouding tussen bond en spelers/speelsters. Ze weten donders goed dat er geen geld is doordat we niet in het focusprogramma zitten van NOC*NSF. Al wat dus gedaan moet worden, vereist een enorme creativiteit en is verre van ideaal. Het beeld wat er leeft is dat de bond ze niet helpt om aandacht te vragen in de media. Interactie via social media is niet goed. Alle aandacht die ze nu krijgen is op basis van eigen initiatief. En natuurlijk weet ik dat er op het bondsbureau van alles wordt gedaan en gedeeld, maar er zal een schone taak op mijn schouders rusten om hierin een samenwerkingsvorm te vinden die voor ons allen naar tevredenheid verloopt. Ik heb al vaker gezegd dat de medewerkers/sters van het bondsbureau hun werk met passie en overgave verrichten. Dus is het in mijn ogen een kwestie van samen kijken waar we elkaar kunnen vinden. Ik zal daarvoor binnenkort samen gaan zitten met de collega's om daar eens over na te denken. En daarbij zal de factor tijd onze grootste vijand zijn, want die is beperkt en dus is creativiteit vereist.
We hebben met onze nationale selectie een aantal spelers en speelsters die op wereldniveau acteren en het daar meer dan uitstekend doen. Als je dan weet met welke middelen ze dat moeten doen, dan kan ik daar alleen maar een hele diepe buiging voor maken, want die middelen zijn schaars. We mogen deze toppers best eens laten merken dat we trots op ze zijn. Zij zijn de uithangborden van ons land. Mijn droom is dat ik ze kan laten zien op grote billboards langs bijvoorbeeld de A2, als onderdeel van een marketingcampagne. Onze nationale trots op badmintongebied als mechanisme om meer mensen aan het badmintonnen te krijgen. Vreemd is het dan, dat we dan tijdens de Carlton GT Cup banners in de zaal hebben staan met Mia Audina, Lotte Jonathans en Yao Jie. Terecht dat de spelersraad mij daar op aansprak, want waarom staan zij daar nu niet? Ook daar gaan we dus aan werken, want natuurlijk moeten wij wel de huidige generatie inzetten op die banners.
Om de spelers en speelsters uit de nationale selectie verder te helpen om hun inkomsten uit sponsoring te vergroten, ga ik ze helpen middels een crowdfunding traject. Ik heb daar reeds meer over geschreven en afgelopen maandag heb ik de eerste opzet laten zien aan Selena, Eefje, Jacco en Jorrit. En zoals verwacht waren ze daar wel enthousiast over. Bedoeling is om over een aantal weken een gezamenlijke workshop te gaan volgen over hoe hier nu mee aan de slag te gaan. Want zo'n platform opzetten is één, maar er ook nog inkomsten uit genereren is twee. Tijdens die workshop zal daar dus op ingezoomd gaan worden zodat we meteen goed aan de slag kunnen. Met dit traject hoop ik ze zo meer financiële armslag te kunnen geven en de onderlinge verstandhouding te verbeteren. Op de langere termijn moeten we hier meer uit kunnen gaan halen. En ja, incidenteel zijn er al spelers en speelsters die hier gebruik van maken, maar ik vind dat we daar als bond meer een coördinerende ondersteunende rol moeten vervullen. De kracht van het collectief.
En wat te denken van merchandising? Waarom verkopen we geen artikelen met foto's erop van de topspelers en -speelsters? En dan zouden we een verdienmodel kunnen verzinnen waarin alle betrokkenen ook een bijdrage uit kunnen krijgen. Een deel voor Badminton Nederland en een deel voor de spelers of speelsters waarvan het product verkocht is. Een win-win situatie. Ga ik ook eens over nadenken. Nu hebben we niets en dat levert ook helemaal niets op.
Momenteel zitten een aantal spelers en speelsters in China voor de Sudirman Cup. Daarna reizen nog door naar Australië om vervolgens af te reizen naar Jakarta. De komende vier weken gaan zij dus presteren en punten vergaren om kans te maken om volgend jaar naar de Olympische Spelen te kunnen. Die weken ga ik gebruiken om me verder te verdiepen in hoe we de samenwerking op het gebied van Marketing & PR een boost kunnen geven.
Na het gesprek met Selena, Eefje, Jacco en Jorrit ben ik door gereden naar Iris Tabeling. Zij houdt zich bezig met de website www.top-badminton.nl. Ooit is die in het leven geroepen en er gebeurde te weinig mee. Voor een groot deel ligt dat aan het helaas moeten schrappen van een functie op het bondsbureau, want daar zat een collega die zich daar mee bezig hield, maar omwille van financiën is die functie geschrapt. Uiterst zuur natuurlijk, want we willen graag bezoekers naar die site hebben, maar die bezoekers haken snel af als ze er geen nieuwe content zien verschijnen. Neem als voorbeeld de rubriek "Speler uitgelicht", die is heel lang gevuld geweest met Selena Piek en sinds enige tijd staat daar nu Eric Pang. En dat terwijl tijdens de lancering van de site door elke speler en speelster een profiel is ingeleverd met actuele foto. Dit zou dus elke twee weken moeten kunnen rouleren.
Iris probeert zo goed en zo kwaad als het kan te zorgen dat er regelmatig nieuws op de website geplaatst wordt. Afgelopen donderdag is ze nog op het bondsbureau geweest om daar over te spreken. De website is zo ingericht, dat als je hem op een smartphone oproept, keurig goed leesbaar wordt weer gegeven, alleen is het dan wel zo dat de rubriek die het meest veranderd, de nieuwsrubriek, niet voorkomt in het menu en onderaan de pagina geplaatst is. Ook dit neem ik mee in het gesprek met de collega's dat ik binnenkort heb.
Overigens is het ook zo dat er een nieuw platform gaat komen op de domein badminton.nl. Remco Hol heeft hiervoor een plan uitgewerkt en bedoeling is om badminton.nl het centrale vertrekpunt te laten worden. De website top-badminton.nl zal dus geïntegreerd gaan worden in dat nieuwe platform. Hiervoor gaan we een samenwerking aan met een externe partij. Er moet meer beleving komen op die website. En die website is een deel van het gehele platform waar we mee gaan werken om de badminton liefhebbers te kunnen bereiken. Het is met de huidige technologieën mogelijk doelgroep gericht je informatie te delen. De recreant wil andere informatie ontvangen dan de competitiespeler of de bestuursleden. Ook social media kunnen we dan effectiever inzetten. Denk daarbij aan het laten plaatsen van berichten door Badminton Nederland op mijn persoonlijke profiel. Op die manier kunnen we enorm veel ambassadeurs krijgen voor de badmintonsport. Dat is één onderdeel en zo zijn er nog vele andere mogelijkheden. Dat kost enorm veel geld, en dus zullen we dat gefaseerd in moeten voeren, want dat budget is er niet in zijn geheel. Maakt op zich ook weer niets uit, want het is ook niet van vandaag op morgen opgebouwd en ingericht. Waarom wordt er nu voor elk evenement een eigen website geopend? Waarom niet onder badminton.nl naar buiten brengen? Alle initiatieven die genomen zijn, door wie dan ook, zijn goed bedoeld en staan ten gunste van de badmintonsport. Maar als we dat slimmer doen, kan het collectief er alleen maar sterker door worden waardoor er meer bezoekers komen. Supervet dat er vier live-streams waren tijdens de Carlton GT Cup. Een geweldig initiatief en in mijn ogen zou het het mooiste zijn als dat gaat via het YouTube-kanaal van Badminton Nederland, wat ook weer een onderdeel kan zijn van badminton.nl. Moeten we goed over nadenken hoe dat gefaciliteerd kan worden. Belangrijkste is dat er veel, heel veel goede initiatieven zijn die onze sport ten goede komen. Geweldige ideeën die we moeten koesteren en omarmen en waar mogelijk moeten clusteren.
Zaterdag had ik bestuursvergadering en daar kwam onder andere ook de nieuwe opzet van de Carlton Eredivisie ter sprake. Na onze ronde langs de velden zijn er nog suggesties binnen gekomen en daar heeft de LCW afgelopen donderdag nog nader over gesproken en is met een definitief voorstel gekomen. Daar heeft het bestuur ja tegen gezegd en zal binnenkort gepubliceerd worden als alle betrokkenen zijn geïnformeerd. We wilden iets anders, en we hebben nu iets anders. En het zal ongetwijfeld het nodige stof doen opwaaien, maar dat is het mooie van veranderen en ontwikkelingen, want dat stof mag er best af. We gaan er mee aan de slag en zullen goed volgen hoe het zich ontwikkeld en feedback verzamelen om het verder door te kunnen ontwikkelen. Marketingtechnisch ligt er ook een uitdaging. Elke vereniging doet dit nu op zijn eigen manier en ik wil daar vanuit Badminton Nederland ook mee aan de slag. Dus zal ik al dat wat nu gedaan wordt en goed loopt omarmen en kijken of ik dat kan integreren in een aanpak vanuit Badminton Nederland.
Leuk is dan ook te kunnen melden dat de verhuizing die aanstaande is, een verhuizing is van slechts enkele kilometers. Badminton Nederland zal zijn intrek gaan nemen in het Huis van de Sport in Nieuwegein. Daar zitten diverse andere sportbonden en daarnaast heeft dit ook de minste impact voor de medewerkers/sters van Badminton Nederland. Ik kijk er bijvoorbeeld naar uit om kennis te delen met collega bestuurders van de andere bonden. Waarom het wiel opnieuw uitvinden als collega's met initiatieven successen boeken. En natuurlijk zullen we ook onze eigen creativiteit niet uit het oog moeten verliezen, maar door te kijken in een andere keuken, kun je dus leuke ideeën opdoen, daar ligt mijn inziens de grote kracht van deze locatie.
Ik ga weer aan de slag, heb een afstudeerscriptie gekregen over hoe mee media-aandacht te krijgen voor de topbadmintonners. Een scriptie van een kleine 100 pagina's, eens kijken of daar mooie creatieve ideeën uit kunnen ontstaan.
Op dit artikel berust auteursrecht: neem de tekst en afbeeldingen niet over zonder schriftelijke toestemming van badmintonline.nl. Een weblink of QR-code naar dit artikel plaatsen op de website of in het clubblad van je badmintonclub mag natuurlijk wel.
QR-code voor dit artikel
Subsidies geschrapt voor topbadminton
Vorige week werd bij Badminton Nederland bekend dat de subsidies geschrapt worden. Is badminton minder populair geworden en wat…
19 december 2024
Topbadmintonner Debora Jille: zet badminton(spelers) niet buitenspel
Dit is mijn allereerste bijdrage op LinkedIn en ik heb altijd gehoopt en ernaar toe gewerkt dat mijn eerste post een hele…
16 december 2024
Debora Jille pakt titel in vrouwendubbel in Schotland
Debora Jille heeft samen met Sara Thygesen de titel gewonnen in het vrouwendubbel op de Scottish Open. In de finale was de…
24 november 2024
Dubbel pech voor DKC?
Afgelopen maandag kwam het slechte nieuws van Badminton Nederland hard aan dat beide gemengddubbel winstpunten tegen Smashing…
18 november 2024
Meer artikelen over bestuurslid
- Van afbraak naar restauratie - Ted van der Meer
- Studentenclub AMOR promoveert definitief naar de Nederlandse Badminton Eredivisie - GSBC AMOR
- Onder de indruk van het Junior Master-toernooi van BECA 2000 - Badminton Nederland
- Michel Bezuijen officieel gekozen als voorzitter Badminton Nederland - Redactie
- Clemens Wortel en Ger Tabeling door commissie van Eric Bakker naar buiten gewerkt? - BadmintonInfo