Openlijke twijfel in Denemarken

Zondag en finales van de Denmark Open op TV. Geen klein gedeelte uit het herendubbel maar gewoon alle vijf uur zonder onderbreking. En natuurlijk met vakkundig commentaar van de technisch zeer onderlegde Steen Petersen. Het is een waar genoegen op deze manier badminton te zien en vooral te horen.

Na het zien van de 82 minuten durende damesenkel vroeg Steen zich hardop af of het meisjesproject (wat het meest ambitieuze is dat ik ken in Europa) voldoende is als dit de standaard is. Wat er in Denemarken wordt gedaan durven we in Nederland niet eens te dromen. Een project waar 14- tot 17-jarige meisjes (zes in totaal) worden klaar gestoomd voor de Spelen van 2020.

Vandaag zet een van de meest invloedrijke trainers in dit land vraagtekens bij de haalbaarheid van het project. Trainers buiten de bond vinden de koers hopeloos en pleiten voor... Je raadt het al: persoonsgebonden budgetten waarmee spelers weg kunnen uit Denemarken. Shit, ik pleit ervoor dat de Nederlandse spelers naar Denemarken gaan en de trainers hier zeggen dat de spelers weg moet uit Denemarken als je de top wil halen.

Helemaal geweldig dus dat ons bestuur in alle wijsheid meent dat we het in Nederland af kunnen met de uiterst bekwame technische staf die we tot onze beschikking hebben.

De hele technische staf van onze nationale selectie zou zich in een gemiddelde tweede divisie club in Denemarken niet staande weten te houden en door de elite jeugdspelers niet serieus worden genomen.

Dat is ook helemaal niet erg, want dat probleem hebben bijna alle landen in Europa. Maar dat je geen gebruik maakt van de vernieuwende gedachten die er wel zijn, dat is een schande. Het heeft alles te maken met de structuur van de bond. Het wordt gezien als een bedrijf waar werknemers in dienst zijn waar vervolgens niet meer vanaf gekomen kan worden zonder dat het het een vermogen kost.

Het aangaan van een vast dienstverband in topsport is op voorhand dodelijk voor je sport. Je kunt het met recht 'doorgemalen' noemen. Uitbesteden die handel en dan op de keiharde beoordelingsstoel gaan zitten. Dát zou de rol moeten zijn van een moderne bond. Hetgeen we nu hebben is een breiclub en het heeft niets met topsport te maken.

WhatsApp X

Wat vind je van dit artikel?

Reacties 10

Ron Daniels

Hoi Pierre, deze reactie had ik nog niet gezien (lees zelden stukjes terug die van de hoofdpagina af zijn. Ik heb natuurlijk niets tegen op oud spelers die trainer worden, ze hebben ook een rol te spelen in de toekomst van de sport. Als ze nog steeds werken met en op de manier waarop ze dat zelf deden dan zou het niet zo best zijn. Joo Boo Park heeft zelfs gezegd dat hij pas is gaan nadenken over badminton toe hij trainer werd. Ik heb het genoegen gehad met veel oud top spelers samen te werken en wat bijna iedereen gemeen had was natuurlijk dat ze het gevoel van topspeler kunnen overbrengen maar zelden ook goede trainers waren het is een vak dat je moet leren.

Rene Sehr

Mijn reply op het stukje van feng, maar hier ook toepasselijk Pierre
Kom kom, Pierre, inderdaad wordt eens wakker. Kijk eens om je heen wat er gebeurd. Ik begrij[p dat jij meer reist dan ik, maar wat il lees en hoor, worden we nu aan alle kanten voorbij geraced door de ons omringende landen. het jeugdbeleid faalt, evenals de trainersopleiding. Die enkele medailles zijn incidenten van de oudere jeugd. tegenwoordig is er voor de jeugd niet eens geld meer om naar belangrijke toernooien af te reizen en moeten de ouders dat zelf ophoesten. Enkele talenten reizen op eigen kosten om toernooien te bezoeken. Veel ouders vragen zich innmiddels af wat het nut is van een Nederlandse selectie. Ze mogen alleen geld komen brengen en krijgen er helemaal niets voor terug. Niet slecht met het jeugbeleid?? Man dat staat op instorten!!!

Maarten

Beste Pierre, krijg toch het gevoel dat jij tegen beter weten in maar blijft volhouden dat er niets aan de hand is. Je hoeft niet echt veel verstand van badminton te hebben om te zien dat er nogal wat mis is. Met alle respect maar ik snap werkelijk niet dat jij dat niet ziet, lijkt er soms ook op dat jij het niet durft om de gevestigde orde die jij vast allemaal van dichtbij kent te bekritiseren en juist dat is de doodsteek van de vooruitgang. Van Dooremalen, Coene, Bruil, Pelupessy, ze lijken elkaar allemaal naar de mond te praten. Het lijkt RTL Boulevard wel, een zogenaamd TV programma niet bedoelt om het publiek daadwerkelijk te entertainen maar om Bekende Nederlanders bekend te houden.

pierre pelupessy

Hi Ron ,
Daar gaan we weer , we zijn het er weer niet met elkaar eens , maar dat geeft ook niks, iedereen mag een andere mening hebben, dat respecteer ook dan ook.
Ron we hebben het al een keer over gehad over generatie.
Spelers van mijn generatie die nu trainers zijn.
India: Copie chand
Japan. Joo Boo Park , en nog 3 andere Indonesische oud top spelers
Malasie: Rashid Sidek, 2 jaar geleden Misbun Sidk (10 jaar coach van Lee geweest)
Indonesie: Joko Suprianto (oud weeld kampioen single), Rexy Mainaky
Duitsland: Jeroen van dijk (tot verleden jaar), Stephan Kuhl, Chinese coach weet zijn naam niet meer
Schotland: Chinees oud speler
Zweden: Jonas Herrgarth
Taiwan: Hendrawan (oud wereld kampioen single)
China/Thailand/Korea : verschillende oud topspelers,
Chinees taipy: Luan jin
Denemarken: Kenneth Jonassen
Tschechjie: Thomas mendrek
Frankrijk: Stoianov
etc
Je gaat me toch niet vertellen dat al deze landen het bij het verkeerde eind hebben om oude topspelers als coaches te laten functioneren, en die van de oude doos komen , en die niets te zoeken hebben in de huidige badminton wereld, come on Ron Wake up.
Voor Jeroen van Dijck die nu devolpmanager is voor de EBU is dit een van de belangrijkste reden waarom Azie vooruit is op Europa omdat ze veel oudspelers als coaches hebben, vraag het maar aan hem.
Ron ik ben een voorstander van het Papenal beleid dat wil zeggen gezamelijke training op papendal, ik heb het niet over het technische beleid of invulling, hier kan ik niet echt over oordelen omdat ik de trainingen niet langdurig heb meegemaakt.
Vind het ook een domme beslissing om de single spelers te laten vallen, kan echt niet .
Zoals je weet Ron wilde ik ook steentje bijleggen voor het Nederlandse badminton daarom ben ik ook gekomen op uitnodiging vand ebond op de beruchte 25 augustus, helaas was dit een teleurstelling voor mij wat ik kon toebrengen..
Chris Bruil zou zeker in de hoogste divisie in Denemarken als trainer zich staande weet te houden en als hij zich zou aanmelden als mix dubble trainer voor de Deense nationale selectie hij een goede kans zou maken om aangesteld te worden, dus dat er geen qualiteit in het technische beleid zit ben ik absoluut ook niet mee eens.
Ik wens je veel succes met je project op Oro en dat meen ik want 1 gedeelte waardeer ik je dat je niet bang bent voor iets nieuws, maar de andere gedeelte denk ik waar heb je het toch over .
Groetjes Pierre

pierre pelupessy

Hi Rene,
Het is allemaal niet zo slecht met de nederlandse jeudspelers en opleidingen, kijk eens nar de afgelopen 20 jaar wat ze gepresteer hebben tijdens de EJK, buiten gewoon goed voor zo'n Klein badmintonland, zelfs afgelopen jaar , Caljouw zilver en de mix ook, prima toch 2 zilveren medailles.
Ik ben zeker niet negatief over het jeudg beleid , vooral niet tijdens de periode van Eline,
Groetjes Rene

Ron Daniels

Hoi Rene, ik kijk uit naar je stukje. Jij staat met beide benen in de modder van ons polderland en kan dus veel beter dan beoordelen wat er mis is bij de jeugd. Ik heb inmiddels wat reacties gehad op mijn oproep om verhalen over wat de bond goed en fout doet en heb trieste verhalen gehoord wat betreft de ontwikkeling van jeugd bij de verenigingen. De verenigingen die al jaren aan de sub top mee draaien en goede jeugd afleveren zeggen letterlijk dat ze niet in zien waar om ze bakken geld zouden afdragen aan de bond voor een dood simpele competitie die voor een tiende van het bedrag gedaan zou kunnen worden. daarnaast hebben ze in 15 jaar nog niet 1x iemand van de bond gezien die naar talent op zoek was. Zijn spelers eenmaal gestart op een training van de bond dan krijgen ze week in week uit te horen dat de club training niet deugd en dat de club veel te laag speelt. Deze verenigingen hebben spelers weg zien stromen en verloren zien gaan voor de sport. Dit is opgetekend uit een van de emails die de afgelopen paar dagen heb mogen ontvangen.

Rene Sehr

Sorry Pierre, ik ben het ook met Ron eens. Als ik jouw schrijven lees, lees ik vooral hoe goed het vroeger was en bij Ron heb ik steeds het gevoel van: ja hoor, hij slaat de spijker weer op zijn kop en hij ziet weer dingen alvorens ze gebeuren. Het kamp Ron, draagt al jaren oplossingen aan en hoe BNL dit zou moeten oppakken, maar tot op heden blijft het daarvandaan angstig stil en moddert iedereen maar verder. Diegenen die iets meer verstand van badminton hebben weten zo af en toe wat talenten naar voren te schuiven, maar dat is ook niet zo moeilijk in een land waar 1oog regeert.
Afgelopen weekend het Junior master toernooi in Amersfoort. Ik heb onze zogenaamde toptalenten eens zitten bekijken en ook de generatie die daarop moet aansluiten. In het spel is duidelijk te zien dat "we" maar wat aanklungelen in Nederland. Er zijn geen lijnen en er is geen structuur. Iedereen doet maar iets. Zelfs simpele afspraken in dubbels zijn bij de meeste koppels onbekend. Ik val daarmee de trainers niet aan, maar het systeem. Hij wordt nu echt eens tijd dat iemand dit gaat oppakken. Nee, ik heb de tijd er nog niet voor, maar ik zou er oh zo graag iets aan willen doen. Er moeten trainers worden opgeleid en er moeten duidelijk basisprincipes komen. Ik ga niet alles wat ik op mijn lever heb nu hier opschrijven, ik zal er een dezer dagen eens zelf een stuk over schrijven. Wordt vervolgd dus....

Ron Daniels

Hoi Pierre,

Het is altijd fijn dat je met een reactie komt en dat ook deze keer weer, over je conclusie van het Deense project kan ik het met je eens zijn. Ook ik ken alle deelnemers en heb er hard hoofd in of deze meisjes het gaan halen. Wat ik opmerkelijk vond is dat er er op TV tijdens de finales van de Danish open die van 12.30 tot 18.30 live werden uitgezonden, de twijfel werd uitgesproken door iemand van binnen het systeem.

In het verleden heb ik je ook al eens gevraagd zelf met "nieuwe" ideeën te komen, iedereen heeft het wel over innovatie maar komt er niet mee. Ik heb altijd argumenten aangedragen voor de innovatie waar ik mee kom als ik kritiek had/heb op het huidige systeem. Ik lees je betoog maar mis argumenten waarom het Papendal systeem goed of nationale training goed zou zijn. Je zal je verleden los moeten laten en vergeten dat je eens een goede speler ben geweest als je nu een goede trainer wil worden, dit had een uitspraak van mij kunnen zijn maar is dat helaas niet. Het was Jens Eriksen die dit afgelopen zomer op het ORO trainings kamp vertelde. En het verleden van Jens is veel korter geleden dan het verleden van jou generatie, wat kunnen we leren van jullie generatie? Helemaal niets, het is uit een lang vervlogen verleden waarin badminton een hele andere sport was dan dat het nu is.

We zijn het wel helemaal eens dat onze bond een hopeloos technisch beleid voert dat zo snel mogelijk moet worden terug gedraaid, als je de echte top dubbels ziet dan weet je ook dat als je iets zou willen doen met dubbel talent je dat niet gaat halen met de technische mogelijkheden die BNL nu te bieden heeft. Dubbels zijn duur en een stuk complexer dan singels, daarbij komt nog dat je uit een enorm grote vijver moet kunnen vissen als je twee van de juiste spelers tot top dubbel wil laten uitgroeien. De vijver in Nederland is niet meer dan zo nu en dan een flinke regenplas, zelfs in Denemarken maken ze zich zorgen over de steeds kleiner worden de vijver terwijl er dit weekend naast de Danish open ook twee enorme jeugd toernooien waren, een van Badminton Denmark (DBF) en een van DGI alleen bij deze laatste al werd er 3 dagen lang gespeeld, in 8 hallen waar bijna 3500 wedstrijden werden afgehandeld (24 wedstrijden per baan per dag). Vergelijk dat eens met Nederland of elk ander land in Europa, in dat perspectief moet je open twijfel van binnen in het Deense systeem eens bekijken en dat dan terug koppelen naar naar het beleid wat er in Nederland word gevoerd. Het is een volledige Utopie om te denken dat we iets doen dat met ambitie in de Wereld top van onze sport aan het doen zijn.

Ooit heeft Clemens wel eens rond gelopen met de gedachte van een denk-tank waarin we in een klein groepje gingen nadenken over echte innovatie, het is helaas nooit van de grond gekomen. Iedereen gaat weer over tot de orde van de dag en doet niets aan de toekomst, ik wil en kan het niet los laten daarom ga ik keer op keer de discussie weer aan zonder in slaap te vallen. Kom op Pierre denk groter, er zijn meer mensen nodig om het van de grond te krijgen tevreden zijn met het verleden brengt geen toekomst.

pierre pelupessy

Hi Ron,

Ik ken deze project heel goed en ook de verantwoorrdelijke trainer , Per Henrik Croona ,,Nicole heeft 2 x met deze groep meegetraind., waarbij ik ook aanwezig was.

Het project op zich is heel goed , maar de kwalieit en potentieel van de spelers zijn niet van wereld top. Alleen 2 spelers van deze groep zullen de top 30 /20 halen, heb dit besproken met Per Henrik.

Niet het project op zich is hopeloos ,want het project is geweldig van de Deense bond, maar het potentieel van de deelnemers kan je vraagtekens bijzetten, helaas zitten er geen spelers bij met het potentieel als Camila en Tine , maar ze moeten het maar meedoen want er is op dit moment (generatie) zijn er geen betere dames single spelers. Wil niet zeggen dat de dames sinle training of structuur slecht is.

Helaas hebben ze geen dames enkel spelers op dit moment van het kaliber Camila en Tine.
Er is een meisje van 14 jaar die ik heb zien trainen en van haar zeg ik ja deze heeft het potentieel in zicht om de top te halen, maar later.

Het idiee van de Deense bond is niet persoons gebonden budgetten waarmee de spelers naar het buitenland kunnen , maar om buitenlandse sparring spelers naar Denemarken te halen,. Dit heb vernomen ik tijdens mijn verblijf in Bronby van Fin en Per Henrik
Alle topspeles van Denmarken hebben altijd op Bronby getraind,met de bond en niet privee, Poul eric, Morten, Ib Frediksen, Nierhof , Kjeldsen ,Gade , kennet Jonassen , Fladberg, Helledie, Boe , Mogensen , Tine, Camilla etc,

Wat ik hiermee wil zeggen is dat het makkelijk is met kriteiek te leveren op resultaten maar als je de spelers (talent en potentieel) niet heb dan kan je de beste infrastructuur en trainers hebben de top zullen ze nooit halen, Geen van hen zal het niveau van Tine Halen . ..

Enkele voorbeelden:

Zweden in mijn tijd , praat ik over de 80 jaren had een nationale selectie van spelers waarvan je kan dromen, heeft Denmarken 2x verslagen tijdens de europese kampioen schappen, wat een generatie.

Na deze generatie kwam er een generatie waar geen echt potentieel in zat op de absolute top te halen, Zweden heeft in deze periode dan ook niks betekent in de badminton wereld, nu hebben ze weer een betere generatie voor europees niveau.

England heeft geen dames enkel spelers op dit moment , je kan er de beste trainers neerzitten maar de top zullen ze nooit halen, de beste speler op dit moment is Sara Walker de, zal nooit top worden heeft het potentieel hier niet voor.

Zwitserland met tennis heeft naast Federer en Warinka geen enkele doorstroming , na deze twee zal Zwitserland niks betekenen in het tennis wereld.

Nederland met Krajicek, siemerink, , haarhuis , Elting wat een generatie , wat heb je nu een Haase , je moet het ermaar meedoen.er is niks anders en beter!

Belgisch vrouwen tennis met Klijster en Hennin en nu !!!!

Je bent zo goed als bond en trainer met het potentieel van spelers op dat moment wat je in handen heb.

Als ik dan terug kijk naar Nederlandse badminton situatie , kan je zelf wel bedenken wat ik bedoel.

Het belangrijkste is dat elke speler het maximale uit zichzelf haalt, en dan kunnen ze tevreden zijn , je kan nooit verwachten dat de huidige dames enkel spelers het niveau van Yao Yie zal halen , ze hebben het potentieel niet voor.

Dus oordeel de spelers wat ze presteren naar hun mogelijkheden en als ze niet presteren naar hun mogelijheden kun je ze hard aanpakken en oordelen , maar je kan geen vergelijken maken met de resultaten van Yao Yie.

Je bekritiseerd Martijn altijd , maar als je puur naar zijn erelijst en prestatie kijkt dan is het een toptrainer.
Zonder deze spelers , generatie had Martijn nooit deze prestatie op zijn erelijst gehad.

Spelers met europese senioren medailles tijdens zijn tijd:

Eline coene, Ercia van Dijk, Lotte jonathans, Monique Hoogland, Brenda beenkakker Mia Audina, , Yao yie, Sonia Mellink Jeroen van Dijk, Alex meyer ,Ronny Michels en Pierre Pelupessy.

Laatste medaille 2006 , ligt het aan de bond/trainingen , spelerspotentieel , tegenstanders van de spelers op dat moment, je mag het zeggen maar Martijn was ook van 2006 tot 2012 nog veranwoordelijk bij de bond.

Ron je weet dat ik een voorstander ben van het Papendal model met bondstrainingen , Zoals in Denemarken, Engeland, Duitsland, indonesie, Thailand , Malasie, China etc,

Innovatie is prima en ook nodig maar op Papendal., Chris bruil heeft toch wel 2 olympische spelen op zijn naam staan en een hoop ervaring, zeg niet dat er geen kwalitatieve trainers bij de bond zijn., als dat niet zou zijn dan had Nederland nooit zoveel Europese jeud medailles gehaald, het is zo slecht allemaal niet bij de bond.

Ze doen het beste met hun financielê mogelijkheden, vergeet dat niet, wil zeggen dat ik het besluit om zich op de dubbles de concentreren en niet voor de singels een slecht besluit.

Conclusie:

Papendal model met weer single focus en meer financieel bijdrage van de spelers en altijd op zoek naar innovatie

Groetjes Pierre

Boesbus

Geldt helaas niet alleen voor de topsport!

Nick

Reacties zijn afkomstig uit de periode dat badmintonline.nl Disqus gebruikte als reactiesysteem.

Meer over dit onderwerp

Denmark Open 2025 - zondag

Denmark Open 2025 - zondag

Denmark Open 2025 - zaterdag

Denmark Open 2025 - zaterdag

Denmark Open 2025 - vrijdag

Denmark Open 2025 - vrijdag

Denmark Open 2025 - donderdag

Denmark Open 2025 - donderdag