Met de hand mee spelen bepaalt alles
De VBO (Vereniging Badminton Oefenmeesters) heeft me gevraagd wat stukken te schrijven om nieuw leven te blazen in de terugkomst van het Technisch Bulletin.
Ik ben er voorstander van om veel meer structuur aan te brengen in de bijscholingen, zodat er een lijn in gaat komen. Dat zou je kunnen doen door de inhoud van het TB af te stemmen op de bijscholingen. Het grootste probleem als het gaat om de bijscholingen is dat het niveau vaak een aantal stappen naar beneden moet om iedereen mee te krijgen met de behandeling van de aangeboden stof.
Het leek me dan ook een goed idee om wat eenvoudige technische stukjes te gaan schrijven. Gewoon eerst wat basis behandelen en daarna wat meer in de diepte gaan. Als eerste heb ik gekozen voor het spelen van 'met de hand mee en tegen de hand in'.
In de afgelopen jaren heb ik al aardig wat geschreven over het met de hand mee en tegen de hand (MHTH) in spelen. Tot op heden heb ik dat meestal gedaan in verband met dubbeltraining. Bij het herschrijven van voetenwerk en voetenwerktraining heb ik het MHTH-spelen een veel belangrijkere plaats gegeven in de gehele training en het denken over voetenwerk. Analyseer video's van verschillende niveaus badmintonspelers en je zult zien dat statistieken het voetenwerk zouden moeten bepalen en niet ondoordachte patroontjes lopen of na elke slag terugkeren naar het midden van de baan.
Longline geslagen shuttles nodigen uit tot cross slagen. Cross slagen kan je uitlokken door rechtdoor mee op te lopen en vooral langzaam uit de hoek van waar je de longline slag hebt geslagen weg te bewegen. Hierbij heb je controle over de cross slag situatie die je de tegenstander aanbiedt, omdat je de longline kant van je baan uitsluit om onder druk te komen staan.
Cross geslagen shuttles hebben voor 90% een rechtdoor return tot gevolg. De cross slagen kan je ook weer opdelen in twee groepen:
- 1. De cross slag die de tegenstander onder druk zet, die wordt voor 99% rechtdoor terug geslagen.
- 2. De cross slag die geen druk zet op de tegenstander, deze wordt maar in 70% van de gevallen rechtdoor terug gespeeld.
Beide gevallen worden bepaalt door MHTH spelen en de mogelijkheden die dat geeft. Een situatie waarin de shuttle onder druk cross wordt gespeeld zal meer buiten het bereik, sneller en naast of achter het lichaam van de tegenstander komen. Het met de hand mee spelen is nu alleen mogelijk door de shuttle rechtdoor terug te slaan. Om te kunnen crossen zal je tegen de hand in moeten spelen en dus een gripverandering moeten toepassen en een hoek moeten aanbrengen tussen je arm en het racket.
Deze slagen zijn technischer moeilijker en altijd langzamer dan slagen die met de hand mee zijn geslagen, nog even afgezien van het denkproces dat eraan vooraf gaat, want met de hand mee is ALTIJD de reflex voorkeursslag terwijl je voor het tegen de hand in spelen een beslissing zal nemen om het te doen.
De onderste twee tekeningen in deze afbeeldingen lichten met de hand mee en tegen de hand in toe.
De cijfers zijn niet helemaal gelijk als je de FH (forehand) met de BH (backhand) return vergelijkt, want het is op de BH iets makkelijker een cross te blijven spelen. Het veranderen van de cijfers op de BH is ook afhankelijk van het been dat je gebruikt bij de uitstap naar de cross slag op je BH kant. Doe je de uitstap op rechts en dus met een over stap met je rechterbeen dan is de kans dat je een cross return krijgt groter dan wanneer je met links uit stapt.
Ook hier geldt weer dat hoe verder je moet reiken naar de shuttle de hoek ten opzichte van de shuttle groter zal worden en je dus meer zal moeten compenseren in de tegen de hand in slag om deze ook te kunnen spelen. Links uit stappen is wel sneller maar geeft je ook meer beperkingen of je moet technische gezien een hoger niveau hebben om de tegen de hand in te kunnen spelen.
Als je deze gegevens om gaat zetten naar baantraining dan zal je weer over een aantal verschillende schijven moeten gaan, want deze gegevens kan je natuurlijk gaan inbouwen in een tactisch plan voor je speler. Zo zal ik een speler veel minder snel met een cross slag mee laten lopen als hij deze zachter slaat met als doel de tegenstander iets te laten doen om de shuttle over het net te krijgen. Bij een harde smash hoeft de tegenstander enkel en alleen maar zijn racket onder de shuttle te krijgen en de snelheid van de smash zal er voor zorgen dat de shuttle over het net komt. Bij een zacht gespeelde smash zal de tegenstander iets met de shuttle moeten doen om hem over het net te krijgen en omdat een zacht gespeelde smash meestal voor het lichaam wordt geraakt zal de return ook meestal cross zijn. Als je de shuttle namelijk voor je lichaam raakt dat zullen rechtdoor geslagen situaties tegen de hand in gedaan moeten worden.
Hiermee ben ik van techniektraining (met de hand mee en tegen de hand in) bij tactiek training gekomen (door gebruik te maken van de kennis wat een tegenstander hoogst waarschijnlijk gaat doen) en vandaar kom je op het type voetenwerk dat je daarbij gaat gebruiken.
Het is zo'n beetje het makkelijkste voorbeeld dat ik kan bedenken, ik heb ook een aantal dingen weg gelaten zoals bijvoorbeeld op welke positie de tegenstander zich bevindt op het moment dat je de smash speelt en dus de hoek die hij tot zijn beschikking heeft ten opzichte van de shuttle. Het hele artikel is meer dan 40 pagina's en gaat van service situaties naar zeer complexe rally situaties. Een ding komt elke keer weer terug en dat is dat de techniek en het voeten werk in dienst moeten staan van de tactiek. Of het nu gaat over hoe en waar je de service heen speelt of welke motivatie je hebt bij de slag die je wil gaan spelen: als er geen tactiek aan ten grondslag ligt dan is het verloren tijd geweest.
Vraag een speler waarom hij een service precies naar die plaats sloeg, dan zal je vaak een gezicht zien met een groot vraagteken. Ze hebben geen idee waarom, het was toch een goede korte service? Dat 5 tot 10 cm meer naar rechts of links een wereld van verschil maakt komt niet bij ze op. De volgende keer dat je servicetraining doet moet je maar eens denken aan het MHTH gegeven en dan kijken wat het gevolg is.
Op dit artikel berust auteursrecht: neem de tekst en afbeeldingen niet over zonder schriftelijke toestemming van badmintonline.nl. Een weblink of QR-code naar dit artikel plaatsen op de website of in het clubblad van je badmintonclub mag natuurlijk wel.
QR-code voor dit artikel
Smashing vecht voor elk punt tegen nummer drie DKC
De spelers van Smashing namen het op tegen DKC. Ze mochten afreizen naar Den Haag om het op te nemen tegen de nummer drie in de…
11 november 2024
DKC pakt thuis zes punten tegen Smashing
Zaterdagavond 9 november speelde DKC thuis tegen Smashing. Bij de line-up werd duidelijk dat DKC over de vaste dames kon…
11 november 2024
Smashing pakt na een felle strijd twee punten tegen Duinwijck
Afgelopen zaterdag speelde Smashing voor een volle zaal tegen meervoudig landskampioen Duinwijck. De herendubbel van Duinwijck…
4 november 2024
DKC scoort in Wateringen
Zaterdag was het tijd voor de clash tussen de badmintonners van VELO in Wateringen en DKC. Bij de line-up viel op dat DKC kon…
4 november 2024
Meer artikelen over vbo
- Licentiewaardige bijscholing op zaterdag 2 maart in Haarlem - Badminton Nederland
- Badminton: Van Spel Tot Sport - Christ de Rooij
- Viktor Axelsen speelt in de plus en wordt Olympisch Kampioen - Bart Jan Botterman
- Kennis inhaalslag voor badmintontrainers - Ron Daniëls
- Unieke online bijscholing bij VBO: analyse en tactiek - Ron Daniëls