Koen Strooper: Je zult het product badminton nog beter moeten gaan vermarkten
De sporter wordt steeds individueler. Sporten op een moment dat het hem of haar goed uitkomt. Het is niet voor niets dat steeds meer mensen (hard)lopen, fietsen en naar de sportschool gaan.
Jij het nieuws, wij een tikkie!
Waarom wint padel enorm aan populariteit. Het is niet alleen snel en flitsend, het is beter te plannen. De georganiseerde sporten hebben met teruglopende ledenaantallen te maken.
Gerelateerd - Paul Kleijn: "Nieuw ledenpas heilige graal Badminton Nederland voor meer inkomsten?".
Toch kan badminton zich daaraan onttrekken. Waarom kunnen we alleen maar badmintonnen op de verenigingsavond? We zouden toch veel makkelijker met een maatje een baan ergens moeten kunnen huren. Ik denk dat AirBadminton goed inspeelt op die individualiseringstendens. Een goed initiatief van Badminton Nederland.
Badminton kampt nog steeds met een imagoprobleem. De sportdocent die in de klas van mijn zoontje zegt dat het begrijpelijk is dat mensen die badmintonnen een mindere conditie hebben. Dit heeft Badminton Nederland ook prima opgelost, een van de bondstrainers komt een clinic geven in deze klas.
Hoe moeten we dit imagoprobleem wegnemen?
De jeugd van nu is niet via één weg te bereiken. Je moet ze bereiken via hun kanalen: YouTube en Instagram. Waarom is Ranomi Kromowidjojo zo populair? Zij verkoopt haar sport via Twitter. Puck Moonen kan niet in het wiel blijven van Anna van der Breggen, maar heeft wel een paar honderdduizend volgers op Instagram. De toppers van morgen, zoals Wessel van der Aar en Alyssa Tirtosentono, zullen hun sport moeten gaan verkopen door te vloggen, zich te laten gelden op YouTube e.d. Ze zullen er commercieel ook garen bij spinnen. Het probleem is vaak dat bestuurders het moeten bedenken, die zijn over het algemeen 40+, en hebben lang niet meer die verbinding met die tieners.
Vaak wordt er geschreven over topsport, waar breedtesport nog veel belangrijker is. We hebben die toppers nodig om het badmintonnen in the picture te brengen. Maar uiteindelijk moet de vijver van badmintonners steeds groter worden. Kinderen die 6-7 jaar zijn moeten badminton gaan ervaren. Inmiddels heeft Badminton Nederland een programma ontwikkeld voor basisscholen. Dit lijkt mij een prima initiatief.
Een ledenpas voor ieder lid van Badminton Nederland?
Als je tennist heb je een ledenpas. Onder meer om een baan te reserveren. Mijn kinderen waren lid van de Phoxy club van PSV. Ook een ledenpas. Waarom? Kaartjes reserveren, aanbiedingen, een leuke attentie op je verjaardag etc. Nu word je lid van Badminton Nederland via je vereniging. Je ervaart hier geen voordeel van, dus je wilt hier ook niet voor betalen. Waarom heeft niet ieder lid van Badminton Nederland een ledenpas? We hebben volgens mij wel een uniek ledennummer, maar niet een pas waar we ook echt iets mee kunnen. Wat kunnen we met deze pas:
- inschrijven voor toernooien, clinics en evenementen
- de grote leveranciers (badmintonplanet.nl, bees-sport.nl, allrackets.com, etc.) zijn hier op aangesloten, met deze pas krijg je korting op je shuttles, kleding etc.
- kaartjes met korting voor de Dutch Open
- kinderen die lid worden krijgen een leuke gadget op hun verjaardag
- met de pas kun je een baan reserveren bij de plaatselijk sportclub etc.
Mensen willen wel betalen, maar ze moeten het voordeel ook gaan ervaren.
Zo maar wat hersenspinsels om het badminton beter op de kaart te krijgen. Je zult het product badminton veel beter moeten gaan vermarkten. Badminton heeft alles om hierin te slagen: het is snel en dynamisch en je kunt het prima individueel doen, zowel binnen als buiten!
Op dit artikel berust auteursrecht: neem de tekst en afbeeldingen niet over zonder schriftelijke toestemming van badmintonline.nl. Een weblink of QR-code naar dit artikel plaatsen op de website of in het clubblad van je badmintonclub mag natuurlijk wel.
QR-code voor dit artikel
Subsidies geschrapt voor topbadminton
Vorige week werd bij Badminton Nederland bekend dat de subsidies geschrapt worden. Is badminton minder populair geworden en wat…
19 december 2024
Topbadmintonner Debora Jille: zet badminton(spelers) niet buitenspel
Dit is mijn allereerste bijdrage op LinkedIn en ik heb altijd gehoopt en ernaar toe gewerkt dat mijn eerste post een hele…
16 december 2024
Debora Jille pakt titel in vrouwendubbel in Schotland
Debora Jille heeft samen met Sara Thygesen de titel gewonnen in het vrouwendubbel op de Scottish Open. In de finale was de…
24 november 2024
Dubbel pech voor DKC?
Afgelopen maandag kwam het slechte nieuws van Badminton Nederland hard aan dat beide gemengddubbel winstpunten tegen Smashing…
18 november 2024
Meer artikelen over ledenpas
- Koen Strooper: Je zult het product badminton nog beter moeten gaan vermarkten - Koen Strooper
- Nieuw ledenpas heilige graal Badminton Nederland voor meer inkomsten? - Paul Kleijn
- Olympische deelname Jacco, Eefje en Selena volledig benutten - Paul Kleijn
- Bossche Badminton Dagen staan als een huis - Paul Kleijn
- Badminton Nederland ledenpas: wel even zelf printen - Christ de Rooij